سران برخی کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیایی همزمان با تهدید رسانه‌های غربی به افشاگری درباره فساد مالی در قطر به تکاپو افتاده و تکذیبیه منتشر می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،پاتریک کلارک از نویسندگان مطرح بخش بین المللی BBC هم داستان با همکارانش در ساندی تایمز و دیلی تلگراف به سراغ پرونده مبهم، پیچیده و اخیرا ممنوعه "فساد مالی در قطر" رفته و ادعا می‌کند در پروژه اعطای میزبانی جام جهانی 2022 متهم ردیف اول نه این کشور بلکه خود فیفا است!


وی با اشاره به اینکه در این فرایند نمایندگان آفریقا بیش از کنفدراسیون آسیا دچار فساد مالی بوده‌اند، آورده است: "عیسی حایاتو رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) بلافاصله اتهامات وارده از سوی رسانه‌های غربی را رد کرده و مدعی است دخالتی در فساد مالی اهالی ورزش قطر نداشته و ندارد؛ اما نکته مهم اینکه مواردی را در تکذیبیه خود مطرح کرده که در افشاگری انگلیس وجود ندارد. با این کار، وی خود را درگیر پرونده های تازه تری کرده و باید پاسخگوی گاف های بزرگ خود در این تکذیبیه باشد."

به عنوان مثال در بخشی از تکذیب نامه طولانی آمده که عیسی حایاتو طبق ادعای ساندی تایمزبه تاریخ 2 دسامبر 2010 میلادی 60 بلیت جام جهانی از شخص بن همام دریافت کرده که ذکر نکرده این بلیت ها به جام جهانی 2010 مربوط می شود یا 2014 و از طرفی چرا باید این اتفاق رخ داده باشد؟

کشتی شکسته فیفا – قسمت دوم

نویسنده ساندی تایمز اما مدعی است اصولا چنین جمله ای در متن خبری این واحد رسانه ای منتشر نشده است. اکنون که خود آقای رئیس اصرار بر وقوع چنین خبطی دارد، باید پاسخگو باشد این بلیت های دریافت شده اگر برای سال 2014 است، به چه کسانی و با چه قمیت نجومی واگذار شده است!

منابع خبری در فرانسه، انگلیس و هلند مدعی شده و تهدید کرده اند که اگر تکذیب این مقامات و متهمان ردیف اول پرونده یعنی قطر، ادامه داشته باشد مدارک رسمی بدون هیچ ملاحظه ای رسانه ای خواهند شد و در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.

این مدارک رسمی می تواند شامل فایل صوتی مکالمات تلفنی مقامات قطری با روسای فدراسیون در حداقل 50 کشور دنیا باشد که البته مشخص نیست فایل صوتی ضبط شده این مکالمات از چه طریقی در اختیار منابع خبری در اروپا قرار گرفته که بلاتر و معاونت بین قاره ای فیفا از دریافت آنها عاجز است!

دیوید باند از BBC نیز مدعی است مدارک کافی در اختیارش قرار گرفته تا ثابت کند بن همام و اطرافیانش از میزبانی قطر حمایت رسمی داشته‌اند و رای بسیاری از کشورها ها خریداری کرده اند.

طبق همین ادعا مبلغ 5 میلیون دلار به عنوان تن خواه در اختیار بن همام بوده تا هر زمان که صلاح می دانسته برای موفقیت قطر در رقابت با سایر کشورها هزینه کند.

کشتی شکسته فیفا – قسمت دوم

این خبرنگار با طرح یک سوال ساده، هر خواننده بی طرفی را به تامل درباره عملکرد فیفا در پروژه میزبانی قطر دعوت می‌کند. چرا مقامات فیفا دو ماه بعد از پیروزی قطر در فتح امتیاز میزبانی جام جهانی، به یاد آب و هوای این کشور می افتند؟ آیا این مقامات و مشاوران پیش از آن مراسم چیزی درباره آب و هوای قطر نمی‏ دانستند؟


منابع خبری اروپایی مدعی هستند شبکه الجزیره به مرکزیت قطر در تهدید برخی افراد صاحب رای به تخریب و بایکوت خبری فعال بوده است. در مدت زمان منتهی به مراسم انتخاب میزبان جام جهانی 2018 و 2022 چندین و چند خبر کذب در بزرگ نمایی زیبایی ها و توانمندی های قطر منتشر شده است.

پیش بینی قابل تامل دیلی تلگراف در این میان خواندنی است که می نویسد: "به قاطعیت بلاتر در این روزها اتکا نکنید. او به زودی مجبور می شود در میزبانی قطر تجدید نظر جدی داشته باشد."

از طرفی فدراسیون های فوتبال در دو کشور استرالیا و ژاپن در نامه ای بسیار مهم و هشدار آمیز خطاب به شخص بلاتر نوشته اند: "ما نه به احترام کسانی که این روزها فوتبال دنیا را اداره می کنند؛ بلکه به احترام ذات فوتبال فعلا سکوت می کنیم تا به زودی واکنش رسمی و در شان مقامات فیفا را شاهد باشیم."



برچسب ها: میزبانی ، قطر ، جام جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار