یک مقام ارشد امنیتی عراق اظهار داشت متاسفانه بعثی‌هایی که طی سال‌های گذشته با عطوفت دولت عراق در بخش‌هایی از ارتش مسؤولیت گرفته‌اند، به مردم و میهن خود خیانت می‌کنند و داعش نیز با استفاده از همین ضعف به برخی مناطق حمله می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،یک مقام بلند پایه امنیتی عراق  به تشریح جزئیات عملیات‌ها، نیروها، منابع مالی، تجهیزات و وضعیت داعش در مناطق غربی عراق پرداخت. 

خط‌شکن‌های داعش اتباع خارجی و توسط سیا آموزش دیده‌اند

وی گفت: داعش که مورد حمایت شاخه سیاسی حزب بعث می‌باشد، به دنبال این است که در مناطقی از استان‌های سنی‌‌شین عراق و سوریه تا نزدیکی دمشق امارت اسلامی عراق و شام تأسیس کند.

این مقام عراقی که به دلیل حساسیت شغلی و امنیتی خواست نامش فاش نشود، تأکید کرد: بخش عمده‌ای از نیروهای داعش را باقی‌مانده‌های حزب بعث و اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند که در پی قدرت گرفتن شیعیان در دولت عراق، همیشه به دنبال بی‌ثباتی در عراق بوده‌اند. 

به گفته این مقام عراقی، نیروهای خط‌شکن داعش، از کشورهای چچن، لیبی، تونس، افغانستان، پاکستان و اردن هستند که در سه سال گذشته در اردن، ترکیه و پاکستان توسط افسران سازمان «سیا» و «موساد» آموزش دیده‌اند و در سه سال گذشته در سوریه تجربه کافی کسب کرده‌اند.

وی افزود: در سه سال گذشته داعش از حامیان غربی خود و بویژه آمریکا سلاح‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دریافت کرده است که این سلاح‌ها به عراق منتقل شده‌اند.

این مقام عراقی در ادامه درباره ویژگی‌های نیروهای داعش در عملیات‌های نظامی نیز گفت: نیروهای داعش از تحرک بالایی برخوردارند، از تقسیم‌بندی مناطق نظامی در شمال عراق باخبرند، بیشتر آنها سلاح تک‌تیرانداز در دست دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر داعش توجه رسانه‌ها را به مناطق کردستان عراق و اردن جلب کرد ولی امروز به موصل حمله کرد، تصریح کرد: نیروهای داعش دقیقاً عملیات‌های خود را بین دو واحد نظامی ارتش عراق طراحی می‌کنند.

خیانت آمریکا و بعثی‌ها بلای جان مردم عراق

این مقام عراقی در ادامه با اشاره به خیانت‌های آمریکا و نیروهای بعثی در ارتش عراق یادآور شد: در طول 10 سال گذشته آمریکایی‌ها فشار زیادی به دولت عراق وارد کردند که از نیروهای بعثی در ساختار ارتش و بخش‌های فرماندهی استفاده شود و متاسفانه آنها در بخش‌هایی از ارتش عراق نفوذ دارند و خیانت می‌کنند.

وی افزود: در مناطقی که فرماندهان بعثی مسؤولیت بخش‌های ارتش و پادگان‌ها را دارند، به گونه‌ای مقرهای نظامی را طراحی کرده‌اند که در جایی که ادوات جنگی هست، مهمات نیست و در جایی که مهمات دارند، ادوات جنگی موجود نیست و این موضوع باعث می‌شود که ارتش نتواند عملیات کند و یا در مقابل هجوم داعش مقاومت کند.

این مقام عراقی در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها در 10 سال گذشته اجازه نداده‌‌اند ارتش قوی در عراق شکل بگیرد و مهمات خوبی داشته باشد، نیروی هوایی ارتش عراق هنوز تجهیز نیست، متاسفانه هنوز یک نظام اطلاعاتی قوی در ارتش عراق شکل نگرفته و عامل اصلی فشارهای زیاد آمریکایی‌ها برای استفاده از مهره‌های سوخته حزب بعث است.

کشورهای مرتجع منطقه پشتیبان داعش هستند

وی ادامه داد: از دیگر علل یکه تازی داعش در منطقه، حمایت‌های گسترده مالی، لجستیکی، نظامی و اطلاعاتی برخی دول مرتجع منطقه از تکفیری‌های داعش است که در سال‌های گذشته و بعد از سقوط صدام در عراق، سوریه و لبنان در پی بی‌ثباتی نظام سیاسی این کشورها بوده‌اند.

این مقام عراقی یادآور شد: این دول مرتجع در سال‌های گذشته و بویژه بعد از سقوط صدام همیشه به دنبال بی‌ثباتی عراق بوده‌اند و نیروهای زیادی را برای عملیات خرابکاری و بمب‌گذاری به عراق اعزام کرده‌اند.  

یکه‌تازی تکفیری‌ها واکنش به پیروزی قاطع مالکی

این مقام عراقی در بیان دیگر علل ناامنی در عراق توسط داعش گفت: برخی دولت‌های منطقه که از پیروزی قاطع نوری‌المالکی نخست وزیر عراق در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور ناراضی هستند، با حمایت از اعزام داعش و تکفیری‌ها به عراق و عملیات‌های خرابکاری قصد دارند فضای سیاسی را تحت الشعاع قرار دهند و مدیریت وی را در ضعیف جلوه دهند.  

شکست در سوریه و انتقام در عراق

وی افزود: در طول سال‌های گذشته نیروهای بعثی زیادی بوده‌اند که با رأفت اسلامی و عطوفت دولت عراق مواجه شده و جذب ارتش شده‌اند و امروزه همانها در مناطق غربی با نیروهای داعش هماهنگ عمل می‌کنند و به دولت و میهن خود خیانت می‌کنند. اینها مجموعه اتفاقاتی است که باعث شده داعش در مناطق غربی عراق یکه‌تازی کند.

این مقام بلند پایه عراقی در ادامه گفت: از دیگر عوامل یکه تازی داعش در مناطق غربی عراق، شکست قاطع آنها در مناطق مختلف سوریه است.

وی گفت: داعش در عملیات‌های اخیر خود شکست سنگینی را از ارتش سوریه متحمل شده و به عراق فرار کرده‌اند و سعی دارند با انجام عملیات های انتحاری و حمله به شهرها و شهروندان در مناطق غربی عراق این شکست‌ها را جبران کنند. 

روزهای آینده امنیت به مناطق غربی باز می‌گردد

این مقام بلند پایه عراقی در پایان خاطر نشان کرد: ارتش عراق امروزه با اتفاقات رخ داده در حال پوست اندازی و پاکسازی است و خوشبختانه با درایت نوری‌المالکی نخست وزیر عراق، عملیات‌ها برای پاکسازی مناطق آلوده با قوت و قدرت انجام می‌گیرد و مناطق غربی طی روزهای آینده از لوث وجود نیروهای داعش و همپیمانانشان پاکسازی خواهد شد.

برچسب ها: خیانت ، بعثی ها ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار