رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:

اوباما به دنبال توافق تا پایان ضرب‌الاجل شش ماهه است/ عقب‌نشینی مذاکره‌کنندگان آمریکایی

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه دیشب اظهاراتی را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "ادرویس" در بیانیه آغازین جلسه بررسی راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای مدعی شد: تمرکز ما امروز روی تلاشهای ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی و چگونگی توقف آن است.

وی افزود:هنوز اختلافات زیادی از جمله توانایی ایران برای غنی سازی باقی مانده است. ایران اعلام کرده است خواهان افزایش شمار سانتریفیوژهای خود از نوزده هزار دستگاه به پنجاه هزار دستگاه است. ایارن اجازه نمی‌دهد مذاکرات به برنامه موشک های بالستیک اختصاص داده شود. 

رویس در ادامه گفت:در حالیکه از طرفین مذاکره صداهای اختلاف شنیده می‌شود اما دولت اوباما به شدت به دنبال رسیدن به توافق تا پیش از ضرب الاجل بیستم ژوئیه است. به زودی درخواست بررسی و قضاوت درباره یک توافق نامه جامع به این کمیته خواهد رسید. موضوع اصلی این است که این کمیته باید  اقدامات راستی آزمایی را ارزیابی کند. چه شروطی مذاکره کنندگان آمریکایی باید درخواست کنند؟ حدود راستایی آزمایی باید چقدر باشد؟ اعتماد به آژانس بین المللی انرژی اتمی تا چه مقدار می تواند بر این موضوع اثر گذار باشد؟ 


رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه ادعا کرد با توجه به فعالیت های هسته‌ای ایران باید عواقبی شفاف در برابر نقض الزامات لازم برای همکاری و شفافیت در نظر گرفته شود که جای هیچگونه فریبی درآن وجود نداشته باشد.

رویس افزود: تمایل ایران برای همکاری به تلاشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و ناظران آن برای شفاف سازی ابعاد نظامی برنامه اتمی این کشور بستگی دارد. تمایل ایران برای نشان دادن شفافیت می تواند محک خوبی مذاکره کنندگان غربی باشد. 

وی افزود: متاسفانه مذاکره کنندگان آمریکایی پیشتر عقب نشینی کلیدی انجام داده اند که وظیفه راستی‌آزمایی درباره تعهدات اتمی ایران را پیچیده می‌کند. توافق اتمی موقت سال گذشته به ایران این اجازه را می‌دهد که یک برنامه غنی‌سازی تعریف شده را حفظ کند. 
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پایان مدعی شد: اگر ایران با این توانایی غنی‌سازی رها شود آنگاه این به منزله یک تهدید همیشگی خواهد بود. 

انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار