تشکیل "مجلس عالی" در تهران و عزل محمد علی شاه از سلطنت، تصرف قزاق‌خانه رشت توسط انقلابیون جنگل، تولد رهبر پيشين اتحاد جماهير شوروي سابق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 17 شعبان 1435 هجری و 15 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل "مجلس عالی" در تهران و عزل محمد علی شاه از سلطنت (1288 ش)
پس از فتح تهران به دست مجاهدان و پناهنده شدن محمد علی شاه قاجار به سفارت روسیه، در روز بیست و پنجم خردادماه 1288 ش برابر با بیست و هفتم جمادی‌الثانی 1327 ق، همه گروه‌های مردم تهران برای دیدار و عرض تبریک به سرداران فاتح تهران، به جانب آنان شتافتند. سپس اجتماعی باشکوه با حضور پانصد تن از نمایندگان مجلس، مجاهدان و شخصیت‌های برجسته تشکیل شد که نام "مجلس عالی" گرفت و در همان جا تصمیمات مهمّی اتخاذ شد. به راین اساس، محمد علی شاه از سلطنت خلع و فرزند خردسالش به نام احمد شاه در دوازده سالگی به سلطنت انتخاب شد. همچنین مقرر گردید تا هنگام بلوغ وی، علیرضا خان عضدالمُلک به عنوان نیابتِ سلطنت، وظایف او را به عهده گیرد. در این جلسه، چون هیئت وزیران تشکیل نشده بود، هیئتی به جای آن مأمور رسیدگی به امور کشور گردید.

رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت اللَّه "سیدمصطفی مجتهد کاشانی" (1298 ش)
آیت اللَّه سیدمصطفی بن سیدحسین مجتهد کاشانی نجفی در حدود سال 1230 ش در کاشان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه سید مصطفی کاشانی در سال 1274 ش، پس از سفر حج، ساکن نجف اشرف شد و با ایجاد حوزه درسی خویش، در شمار علمای بزرگ آن سامان قرار گرفت. این عالم مجاهد در جریان اشغال عراق توسط انگلستان در بحبوحه جنگ جهانی اول، به همراه علمای بزرگ دیگر، قیام مردمی ضد استعمار انگلیس را اداره و رهبری کرد و در این راه، جانفشانی‌های فراوانی از خود نشان داد. این عالم سترگ از آن پس ساکن کاظمین گردید و تا پایان عمر در آن شهر مسکن گزید. آیت‌اللَّه سید مصطفی کاشانی سرانجام پس از عمری سرشار از خدمت علمی و مجاهده، در 25 خرداد 1298 ش برابر با اواسط رمضان 1337 ق در 68 سالگی در کاظمین بدرود حیات گفت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که عالم مجاهد و فقیه بزرگ آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی، رهبر مذهبی نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران و مبارز دوران ستم‌شاهی، فرزند ایشان می‌باشد.

تصرف قزاق‌خانه رشت توسط انقلابیون جنگل (1299 ش)
چند روز پس از اعلان جمهوری در گیلان، انقلابیون جنگل از نیروهای قزاق رشت خواستند یا به نیروهای انگلیسی مستقر در ایران حمله کنند یا با تحویل سلاح خود، به شهرهای خویش بازگردند. اما نیروهای قزاق چون خود را تحت فرمان حکومت مرکزی می‌دانستند این امر را منوط به اجازه مرکز کردند. بنابراین چون مذاکرات انقلابیون و قزّاقان به بن بست رسید، جنگلی‌ها تصمیم به تسخیر قزاق خانه رشت گرفتند. از این رو از بامداد بیست و پنجم خرداد 1299 ش، نبرد سختی بین دو طرف درگرفت و تلفات زیادی وارد آمد. در نهایت پس از به توپ بستن قزاق‌خانه توسط جنگلی‌ها، نیروهای قزّاق تسلیم شدند. ولی به دستور میرزا کوچک خان جنگلی، اسیران، آزاد شد و به شهرهای خود بازگشتند. فتح قزاق خانه، هر چند موقعیت جنگلی‌ها را در این منطقه افزایش داد ولی دولت مرکزی از این مسأله به راحتی نگذشت و تا سرکوبی کامل نهضت جنگل پیش رفت تا این که به شهادت میرزا کوچک خان جنگلی و پایان قیام جنگل انجامید.

برگزاری اجلاس بین المجالس اسلامی در تهران (1378 ش)
اولین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی، به منظور تأسیس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی با پیام مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای و سخنان حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رییس جمهور، در محل سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران آغاز به کار کرد. در این اجلاس سه روزه، رؤسا و هیئت‌های پارلمانی بلندپایه حدود پنجاه کشور اسلامی به منظور تأسیس سازمان مجالس کشورهای اسلامی گرد هم آمدند که از این میان، رؤسای مجالس 28 کشور به همراه نایب رئیسان و رؤسای کمیته‌های خارجی، حضور داشتند. در این اجلاس، ایران به ریاست سازمان مجالس کشورهای اسلامی انتخاب شد و یکی از مهم‌ترین کارهای این سازمان، ارتباط مجالس کشورهای مسلمان با یکدیگر عنوان گردید. در این اجلاس، اساسنامه اتحادیه تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران به مدت 2 سال به ریاست آن دست یافت. این کنفرانس هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه خواهد داد. شورای کنفرانس، کمیته اجرایی و دبیرخانه، سه نهاد این اتحادیه می‌باشد که دبیرخانه آن در تهران واقع است.

مرگ "تیمور گورکانی" سرسلسله‌ی تیموریان (807 ق)
تیمور گورکانی در سال 736 ق در نزدیک سمرقند به دنیا آمد. در ابتدا، به خدمت یکی از امرای ماوراءالنهر درآمد و درجات ترقی را پیمود. او پس از چندین بار لشکرکشی به خوارزم، آن شهر را تصرف کرد و به تعدی به سرزمین‌های مجاور پرداخت. تیمور در دوران حکومت چهل ساله‌ی خود بارها به شهرها و مناطق گوناگون حمله برد و صدها هزار نفر را از دم تیغ گذراند. یورش‌های سه، پنج و هفت ساله‌ی او باعث ویرانی قسمت عمده‌ی شهرهای آن دوران گردید. وی در آخرین مرحله قصد تصرف چین را در سر می‌پروراند که اجل، مهلت کشتار دوباره به او نداد و جانش را گرفت. کشور او از دیوار چین تا دریای مدیترانه امتداد داشت ولی جانشینان تیمور این اراضی را بین خود تقسیم کردند و امپراطوری او، متلاشی شد.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "شیخ حسنعلی اصفهانی" معروف به "نخودکی" (1361 ق)
آیت‌اللَّه شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی فرزند ملاعلی اکبر در نیمه‌ی ذی‌قعده سال 1279 قمری در اصفهان دیده به جهان گشود و از کودکی تلاش و جدّیت وافر در تزکیه نفس، تهجّد و عبادت داشت. وی با مراقبت حاج محمدصادق فولادی تحصیلات مقدماتی را در اصفهان فرا گرفت. آن گاه ازمحضر آخوند ملامحمد کاشی، جهانگیرخان و حاج سید سینا بهره‌ها گرفت. سپس به نجف اشرف عزیمت نمود و از محضر بزرگانی چون سیدمحمد فشارکی، سید مرتضی کشمیری و ملااسماعیل قره‌باغی تلمذ نمود. آیت‌اللَّه نخودکی اصفهانی پس از مراجعت از نجف اشرف در مشهد مقدس اقامت گزید و از محضر فرزانگان این دیار نیز بهره‌مند گشت. او علاوه برتدریس و تحقیق و عبادت بسیار، به مستمندان و نیازمندان توجه ویژه‌ای داشت. آیت اللَّه نخودکی سرانجام در 17 شعبان 1361 قمری وفات یافت و در جنب ایوان عباسی (مقابل صحن ایوان طلا) در حرم حضرت رضا (ع) مدفون گردید.

درگذشت عالم و فقیه جلیل و مرجع بزرگ آیت اللَّه "ملاعلی آخوند همدانی" (1398 ق)
آخوند ملاعلی همدانی، در سال 1313 ق در یکی از روستاهای همدان به دنیا آمد. مقداری از دروس خود را در همدان خواند و سپس چند سالی در تهران ادامه‌ی تحصیل داد. وی در سال 1340 ق به قم رفت و از درس میرزا جواد ملکی تبریزی و آیت اللَّه حائری استفاده برد. آخوند ملاعلی همدانی در سال 1350 ق حسب امر آیت‌اللَّه حائری یزدی در همدان مقیم شد و حوزه‌ی علمیه‌ی همدان را تأسیس کرد. از وی تالیفات متعددی به جا مانده است. این عالم ربانی سرانجام در 85 سالگی در همدان دار فانی را وداع گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

سرکوب قیام استقلال طلبان اسکاتلندی توسط نیروهای انگلیس (1708 م)
انگلستان از دیرباز همواره در صدد الحاق منطقه اسکاتلند در شمال این کشور، به سرزمین اصلی خود بود تا اینکه این امر در اوایل قرن هفدهم تحقق یافت. اما قیام‌های متعدد اسکاتلندی‌ها علیه سلطه انگلیس حاکی از نارضایتی آن‌ها از چنین وضعیتی بود. با این حال، پارلمان‌های دو کشور در سال 1707 م در یک‌دیگر ادغام شدند. این تصمیم خشم اسکاتلندی‌ها را برانگیخت و موجب قیام دیگری شد که در روز پانزدهم ژوئن 1708 م سرکوب گردید. با این حال، در پی گسترش اعتراض‌ها، لندن مجبور شد با تأسیس یک پارلمان محلی در اسکاتلند موافقت کند.

تولد "تیتسیانو تیسین" نقاش برجسته ایتالیایی (1477 م)
تیتسیانو وِچلی در نیمه ژوئن 1477 م در جنوب سلسله جبال آلپ در ایتالیا به دنیا آمد. وی پدر شیوه جدید در نقاشی است. تیسین در سال 1516 م به مقام نقاش جمهوری ونیز برگزیده شد. وی نه فقط در عرصه شبیه سازی از موضوعات اسطوره ای و دینی، پرکار بود، بلکه به عنوان یکی از پرارزش‌ترین و بهترین هنرمندان چهره‌نگار نیز شهرت داشت. بیشترین شهرت تیسین نزد معاصرانش به پُرْتْره‌های او مربوط می‌شود. در نتیجه، تسلط و توانایی وی باعث شد تا قدرت‌مندان جهان برای آن‌که مدل نقاشی وی شوند، به رقابت بپردازند و در واقع معتقد بودند به وسیله قلم و کار تیسین به شخصیتی ماندگار تبدیل خواهند شد. هم‌زمان با گذشت سال‌های عمر تیسین، افتخار و عظمت به او نزدیک‌تر می‌شد و تمام بزرگان اروپا او را می‌شناختند. تحول کار تیسین هم‌چون روند زندگی‌اش پرشتاب بود. او به سرعت شیوه‌ای توانمند بر اساس سبک شاعرانه پدید آورد. احساسات درباریان، نیروهای کیهانی، راز زندگی و مرگ و خوشی‌های عشق مقدس از مضامینی بودند که در آثارش به آن‌ها می‌پرداخت. از آثار تیسین می‌توان از مردی با دست کش، مریم با اعضای خانواده پزارو، گذاشتن تاج خار بر سر مسیح (ع)، تک چهره خود و پرتده‌های بسیاری از مشاهیر زمان او را یاد کرد. تیتسیانو وچلی معروف به تیسین پس ازحدود یک قرن زندگی در عالم هنر سرانجام در نیمه ژوئیه سال 1576 م، درگذشت.

تولد "یوری آندروپوف" رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (1914 م)
یوی ولادیمیرویچ آندروپوف (زاده ۱۵ ژوئن ۱۹۱۴ - درگذشته ۹ فوریه ۱۹۸۴) سیاست‌مدار اتحاد شوروی و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد شوروی از ۱۲ نوامبر ۱۹۸۲ تا روز مرگش بود. او مجموعاً حدود ۱۶ ماه این سمت را به عهده داشت و در این مدت در واقع رهبر شوروی بود. او پس از کنستانتین چرننکو، کوتاه‌ترین مدت رهبری شوروی را به عهده داشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار