رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان گفت: در حال حاضر مشکلی برای بافندگان وجود دارد و مشکل این افراد عدم حفظ شان و منزلت آنها به عنوان یک هنرمند در جامعه است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سعید عصاچی در ارتباط با اقدامات انجام شده در خصوص بیمه بافندگان اظهار کرد: در حال حاضر به دنبال صدور کارت شناسایی برای بیمه بافندگان و همچنین دریافت تسهیلات در ارتباط با مجموعه فرهنگی و ورزشی برای اعضای اتحادیه و بافندگان هستیم.

وی افزود: افرادی که مشغول امر بافندگی هستند، می‌توانند در فنی و حرفه‌ای امتحان بدهند و این افراد پس از قبولی به بیمه تامین اجتماعی معرفی می‌شوند و هفت درصد حداقل حقوق یک کارگر را خود پرداخت می‌کنند و مابقی آن را نیز دولت پرداخت می‌کند که می‌تواند از دفترچه تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی استفاده کنند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان تصریح کرد: از اقدامات دیگر انجام شده در زمینه حل اختلافات میان اعضاء بین بافندگان و کارفرمایان و عملیاتی کردن قوانین جدید است.

وی با اشاره به اینکه سه نوع تولیدکننده فرش دستباف در اصفهان داریم، ادامه داد: این بافندگان شامل بافندگان خانگی که در خانه‌های خود دار قالی می‌زنند، کارگاه‌های نیمه متمرکز که شامل 20 تا 30 نفر بافنده می‌شود و مکان‌هایی که تعداد بالای 100 نفر را گنجایش دارد و کارگاه‌های متمرکز هستند.

عصاچی تاکید کرد: در مجموع در شهر اصفهان 38 هزار بافنده داریم که حدود 20 تا 30 درصد آنها تک بافندگانی هستند که به صورت خانگی کار می‌کنند و سایر بافندگان نیز در کارگاه‌های نیمه‌متمرکز کار می‌کنند و حدود شش کارگاه بالای 100 نفر نیز داریم.

وی مشکل عمده بافندگان را مربوط به بازار فروش فرش دستباف دانست و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار فرش دستباف خوب نیست، به تبع آن فروشندگان و بافندگان در خصوص کسب درآمد دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: به طور قطع در حال حاضر حقوق یک بافنده که در واقع یک هنرمند است، شاید چیزی نیست که در شان آن باشد و باید بیشتر از این‌ها دریافت کند، اما متأسفانه به دلیل رکودی که در بازار فروش فرش دستباف وجود دارد بیشتر از این نیز در توان کارفرمایان نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم با رونقی که بازار پیدا می‌کند، کارفرمایان بتوانند حقوق بیشتری را به بافندگان بدهند که لایق آنها باشد.

عصاچی تصریح کرد: مشکل دیگری که در حال حاضر برای بافندگان وجود دارد، عدم حفظ شان و منزلت بافندگان به عنوان یک هنرمند در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از آرزوهایی که ما داشته‌ایم، اختصاص یک روز به هنر بافندگی و بافنده است، اضافه کرد: برای بافندگان نیز باید مانند سایر حرفه‌ها که روز خاصی به آنها اختصاص داده شده یک روز برای بزرگداشت آنها در نظر گرفته شود و بافندگان برتر را معرفی کرده به عنوان یک هنرمند از آنها تجلیل شود تا تشویقی برای آنها باشد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اصفهان افزود: زمانی  یک بافنده را به عنوان یک هنرمند معرفی می‌کردند، اما امروزه دیگر بر روی آن بحثی نمی‌شود و همین امر سبب شده نسل جوان ما دیگر رقبتی به کار قالی‌بافی نداشته باشند و این امر سبب می‌شود تا در آینده چیزی به عنوان تولید فرش نداشته باشیم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: اصفهان ، بافندگان ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.