امسال با گرم ترشدن هوا چند روزی است که دامداران و عشایر شهرستان بردسکن در یک سنتی دیرینه اقدام به چیدن پشم گوسفندان خود می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، شهرستان بردسکن یکی از مناطق پرورش عمده گوسفند وبزدر خراسان رضوی به شمار می رود هم ساله مقدار زیادی( پشم و کرک) به دو صورت سنتی و صنعتی جهت بهره برداری در صنایع قالی بافی و ریسندگی و همچنین برای مصرف لحاف دوزی مورد استفاده قرار می گیرد.

عشایر بردسکن دریک سنت قدیمی قبل از آغاز پشم چینی ، گوسفندان خود را در یک آبگیر طبیعی یا برکه ای می شویند تا پشم گوسفندان از گرد وخاک ، خارهای چسپیده به پشم حشرات موذی پاک و تمیز شود.

پشم چینی با یک قیچی بزرگ که به آن (چهره یا چیره ) می گویند با دقت و ظرافت خاصی انجام می شود تا پشم به خوبی چیده شود وهم آسیب به دام نرسد.

در پشم چینی زنان هم مشارکت دارند و پشم چیده شده را از روی زمین برمی دارند و پشم آماده را برای صنایع دستی عشایر همچون گلیم، جاجیم، گبه، توبره و... استفاده می کنند.

پشم چینی به طور سنتی ماده اولیه تولیدات قالی بافی بوده ، اما این روزها دیگر کسی کار قالی بافی را خیلی کم انجام می دهد و الیاف مصنوعی ، فرش های ماشینی جای فرش های دستباف را گرفته اند.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: پشم ، گوسفند ، بردسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.