وقفه تنفس هنگام خواب به عنوان یک بیماری سیستمیک و مزمن زمانی که فرد خواب است، اتفاق می‌افتد.این احتمال وجود دارد که ارگان‌های مختلفی در این بیماری سیستمیک تأثیر می‌گذارد و گمان می‌رود آپنه خواب به عنوان یک بیماری مزمن با مشکلات التهابی عروقی در ارتباط است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آپنه خواب یا وقفه تنفس هنگام خواب نه تنها روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد، بلکه تحقیقات جدید نشان می‌دهد اختلال خواب همچنین با از دست دادن شنوایی نیز مرتبط است. این مطالعه نشان داد آپنه خواب با اختلال شنوایی در فرکانس‌های بالا و پایین همراه است. داده‌های حاصل از این پژوهش با سایر علل از دست دادن شنوایی مقایسه شد.

آپنه خواب بدون علت خاصی رخ نمی‌دهد و نشانه‌ای از شرایط بهداشتی اساسی فرد دارد. دکتر «نئومی‌شاه»مدیر آزمایشگاه خواب در مرکز پزشکی مونته فیور در نیویورک گفت: «وقفه تنفس هنگام خواب به عنوان یک بیماری سیستمیک و مزمن زمانی که فرد خواب است، اتفاق می‌افتد. این احتمال وجود دارد که ارگان‌های مختلفی در این بیماری سیستمیک تأثیر می‌گذارد و گمان می‌رود آپنه خواب به عنوان یک بیماری مزمن با مشکلات التهابی عروقی در ارتباط است.

طبق اظهارات مؤسسه ملی خواب، آپنه خواب اختلال شایعی است که حدود 18 میلیون امریکایی را تحت تأثیر قرار داده است و به طور معمول با خرو پف، نفس نفس زدن‌های دوره‌ای یا خرناس و سر و صدا در طول خواب ایجاد می‌شود، گفته می‌شود این اختلال نشانه‌ای از خستگی بیش از حد در طول روز است، همچنین وقفه تنفس هنگام خواب با مشکلات عمومی مانند التهاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و غدد درون ریز همراه است.

اما چه چیزی با آپنه خواب و از دست دادن شنوایی مرتبط است؟به گفته متخصصان خواب باید به ترکیبی از عواملی که باعث التهاب و عملکرد غیر طبیعی در رگ‌های خونی می‌شود، توجه داشت. گوش در معرض این نوع آسیب‌هاست.

محققان تقریباً 14 هزار داده حاصل از نتایج شرکت‌کنندگان را در مؤسسه مطالعاتی خواب بررسی کردند. 53درصد از شرکت‌کنندگان زن و به طور متوسط افراد 41 ساله بودند. همه مطالعات هنگام خواب در خانه صورت گرفت و تست‌های شنوایی نیز به طور کامل در خانه انجام شد. با توجه به این مطالعه، حدود 10درصد از داوطلبان به آپنه خواب دچار بودند و حدود 30درصد از نوعی اختلال شنوایی رنج می‌برند.

محققان، سن، جنس، مسائل مرتبط با سلامت مانند فشار خون بالا، دیابت، سطح چربی خون، استفاده از سیگار و الکل، سابقه از دست دادن شنوایی یا خروپف و قرار گرفتن در معرض سر و صدا را در پژوهش هایشان مورد توجه قرار دادند. افرادی که در این مطالعه شاخص توده بدنی بالایی داشتند (نشانه‌ای از اضافه وزن)یا افراد خرو پفی بودند و با آپنه خواب تشخیص داده شده بودند بیشتر در معرض اختلال شنوایی قرار داشتند. تیم تحقیق در این مطالعه نشان داد آپنه خواب منجر به افزایش 31درصدی اختلال شنوایی فرکانس بالا و افزایش 90درصدی اختلال شنوایی فرکانس پایین می‌شد.

این تحقیق که در نشست سالانه انجمن قفسه سینه امریکا در سن دیگو کالیفرنیا ارائه شده داده‌ها و نتیجه‌گیری را به عنوان نتایج اولیه در نظر گرفته است. برخی از کارشناسان معتقدند باید در تفسیر نتایج این مطالعه احتیاط لازم صورت بگیرد.

این یافته رابطه بین علت و معلولی نیست و این‌گونه نیست که بگوییم اگر کسی دچار این اختلال است حتماً در معرض خطر ابتلا به اختلال شنوایی قرار دارد. «ربکا اسپنسر» استاد عصب شناسی دانشگاه ماساچوست می‌گوید: «نتایج این تحقیق به این معنی نیست که اگر فردی آپنه خواب داشته باشد به دنبال آن شنوایی‌اش را از دست می‌دهد یا برعکس. مطالعات تنها ارتباط بین این دو عامل را با هم مشخص کرده‌اند و داده‌ها تنها روی مردم اسپانیایی تبار و لاتین صورت گرفته و این امر نشان دهنده ارتباط بین کاهش شنوایی و آپنه خواب در میان گروه‌های جغرافیایی متنوعی را نشان می‌دهد. تنها یک چیز را می‌توان از نتایج این تحقیق بیان کرد درمان آپنه هنگام خواب ممکن است از کاهش شنوایی جلوگیری کرده و شنوایی را بهبود ببخشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار