مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها امکان پرداخت وام ازدواج از منابع قرض الحسنه موجود را ندارند، گفت: هم اکنون یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی هستند که حداقل یک سال باید در صف بمانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر میرمحمد صادقی گفت: تا روز گذشته یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی هستند که حداقل یک سال باید در صف بمانند همچنین برخی اوقات نسبت تسهیلات به سپرده برخی‌ها به صددرصد می‌رسد و بانک مرکزی موقتا سامانه را برای آنها غیرفعال می‌کند تا زمانی که سپرده جدید بگیرند و منابعشان بالا برود.
 
وی ادامه داد : آمارها نشان می‌دهد با توجه به کمبود منابع قرض الحسنه در سیستم بانکی طی سال‌های گذشته در پرداخت وام ازدواج موفق بوده‌ایم و آحاد مردم موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.
 
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه افزود: در سال‌های 88 و 89 نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه در سیستم‌ بانکی 42.6 درصد بوده در حالیکه سال 89 به 90 این نسبت 9.3 درصد، در سال 90 به 91 این نسبت 27.9 درصد و در سال 91 و 92 ،26- درصد برآورد شده است ، بسیاری از حساب‌های مردم که برای یارانه اختصاص داده اند حساب قرض‌الحسنه بوده است و از آنجایی که یارانه در حساب ماندگاری ندارد و مردم پول‌ها را از آن خارج می‌کنند این آمار در سال‌های گذشته منفی شده است اما بدون احتساب یارانه‌ها می‌توان گفت رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه طی سال گذشته 7- درصد بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های سال 92 بانک مرکزی پرداخت وام ازدواج بوده است گفت: قبل از سال 88 افرادی که ازدواج می‌کردند برای دریافت وام ازدواج باید عقدنامه خود را به سیستم بانکی برده و نسبت به اخذ این وام اقدام می‌کردند، از آنجایی که شکایات مردمی از این رویه درباره عدم تعلق تسهیلات ازدواج به برخی افراد بالا گرفته بود بانک مرکزی تصمیم گرفت سامانه ازدواج را راه‌اندازی کند.
 
میرمحمد صادقی در ادامه به بیان آخرین آمار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سیستم بانکی پرداخت و گفت: در سال 88 از طریق این سامانه 942 هزار و 415 نفر، در سال 89، حدود یک میلیون و 131 هزار و 664 نفر، سال 90 حدود یک میلیون و 264 هزار و 112 نفر، سال 91 به 947 هزار و 748 نفر، در سال 92 به 893 هزار و 581 نفر و از ابتدای سال 93 تا دیروز مجموعا 121 هزار و 150 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه طی 5 سال گذشته در مجموع 5 میلیون و 300 هزار و 670 نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند، گفت: بالغ بر 136 هزار میلیارد ریال در 5 سال گذشته به مردم وام ازدواج پرداخت شده است.
 
میر محمد صادقی یکی از دلایل کاهش پرداخت تسهیلات وام ازدواج رشد منفی سپرده‌های بانکی دانس و در خصوص دلیل دوم گفت : تکالیف قانونی در قانون بودجه افزایش یافته و این به کند شدن پرداخت تسهیلات منجر شده است چرا که تکالیف قانونی در سال 89 صرفا 800 میلیارد ریال بوده که در سال‌های 92 و 93 در قانون بودجه به 46 هزار و 400 میلیارد ریال رسیده است و 55 برابر شده است.
 
وی همچنین دلیل سوم را تکالیف بانک‌ها از محل سایر قوانین عنوان کردو و افزود: علاوه بر این تکالیفی از محل سایر قوانین مانند ساماندهی مشاغل خانگی و ساماندهی مسکن بر روی منابع قرض الحسنه بار شده که موجب افزایش فشار مصارف شده است.
 
وی در ادامه تعهدات دولت در سفرهای استانی را دلیل چهارم برشمرد و افزود : در طول دولت دهم سفرهای استانی انجام شد که بابت دور اول تا سوم این سفرها مجموعا 28 هزار و 530 میلیارد ریال تکالیف به سیستم بانکی بار شده است.
 
میر محمد صادقی در خصوص دلیل پنجم گفت : افزایش سرفصل‌های قرض‌الحسنه موجب شده تا مشتریان و متقاضیان قرض‌الحسنه بر اساس این سرفصل‌ها اضافه شود، این سرفصل‌ها شامل وام‌های ازدواج جهیزیه، درمان، تعمیرات مسکن، ایجاد حمام روستایی، کمک هزینه تحصیلی، کمک برای ایجاد مسکن در روستا، نیازهای متفرقه و جوانان ودیعه مسکن زندانیان موثر ، افراد معرفی شده از کمیته امداد و بهزیستی، بنیاد تعاون زندانیان، مشاغل خانگی، مصوبات سفرهای استانی، کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، صندوق‌های رفاه دانشجویان و ایثارگران و حوادث غیرمترقبه می باشد.
 
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ششمین دلیل کندی پرداخت تسهیلات ازدواج را افزایش سقف وام ازدواج طی سال‌های گذشته دانست و گفت: قبل از سال 87، سقف وام ازدواج 10 میلیون ریال بود که در سال 87 به 20 میلیون ریال رسید و در سال‌های 88 و 89 به 35 و 30 میلیون ریال افزایش یافت. همچنین در سال‌های 90 و 91 به 50 میلیون ریال رسید.
 
میر محمد صادقی در پاسخ سوالی مبنی براینکه با وجود افزایش وام ازدواج اما بانک‌ها فقط تسهیلات 3 میلیون تومانی را به متقاضیان پرداخت می‌کنند، گفت: ما مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار دریافت کرده‌ایم که اگر بانک‌ها منابع داشتند وام 5 میلیون تومانی پرداخت کنند.
 
میر محمد صادقی با اشاره به ماده 86 قانون برنامه پنجم مبنی بر الزام بانک‌ها برای سازوکارهای قرض الحسنه گفت: به بانک‌ها کمک کردیم تا الزام به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در آنها برداشته شود و بر همین اساس بخشنامه‌ای را سال گذشته به سیستم بانکی دادیم تا سامانه‌ای دیگر را بدون الزام به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه تشکیل دهد.
 
وی همچنین از افزایش سقف جوایز قرض‌الحسنه در سیستم بانکی خبر داد و گفت: در سال 93 بانک‌ها می‌توانند به جای 200 میلیون ریال مبلغ 500 میلیون ریال را برای پرداخت جوایز به حساب‌های قرض‌الحسنه اختصاص دهند.
 
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر از سرگیری پرداخت وام ازدواج ، گفت: امیدواریم از طریق وصولی‌ها و رشد سپرده‌ها بتوانیم منابعی وام ازدواج اختصاص دهیم ، از طریق منابع قرض‌الحسنه توانایی نداریم سطح وام ازدواج را افزایش دهیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mansour
۱۹:۰۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
آخه من تا کی باید چشم به راه بمونم. 3 فروردین 92 عقد کردم و و تا حالا نتونستم این وام لعنتی را بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
ما که ازدواج نمیکنیم بیخیال مجردی بهتر از اینه که شرمنده زن و بچه بشی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
سلام.
با کمال احترام میخام بگم که اگر بانک ها بودجه ندارند که وام ازدواج بدن پس چرا بعضی ها در همین اخر سال 92 و ابتدای سال 93 بعد از یک ماه از ازدواج وام گرفتند؟ولی چرا بعضی ها سال ها در صف ند؟
دوما با این سامانه وام ازدواج باز هم بی نوبتی میشه.من خودم فقط به خاطر اینکه یک روز مدارک ضامنم رو دیر تر بردم گفتن چون دیر اومدی دادیم به کسی دیگه.بعدا فهمیدم اون نفر از اقوام رئیس بانک بوده.من در اینجا یه خاهش از بانک مرکزی دارم که نظارت ها رو بیشتر کنه و نزاره بی نوبتی شه.دوما خاهشم از باشگاه خبرنگاران این هست که این مسئله رو پیگیری کنه و به گوش مسئولین در بانک مرکزی برسونه.
واقعا حق مظلوما پایمال میشه.
بانک ها سرمایه دارن به اقوامشون وام ازدواج بدن ولی به بقیه نمیدن.خاهشا پیگیری کنید و یکم به داد اون هایی برسید که تو بانک ها آشنا ندارن که کارشون راه بیفته.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
یک هزار نفر هم قصد ازدواج نداره چ رسه ب یک میلیون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
کلمه افزایش مال زمانی هست که به ضرر مردم باشه
آخرین اخبار