پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت که سخنرانی اخیر رئیس جمهور امریکا درباره سیاست خارجی این کشور برای هر کسی که امیدوار بود اوباما مسیر حرکت خود را تغییر دهد، ناامید کننده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم ران پال با عنوان " تضاد لحن سیاست خارجی اوباما با اقدامات وی " می نویسد:سخنرانی اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهور امریکا درباره سیاست خارجی این کشور که در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان دانشکده نظامی وست پوینت ایراد شد ، برای هر کسی که امیدوار بود اوباما مسیر حرکت خود را تغییر دهد ، ناامید کننده بود. 

رئیس جمهور امریکا در این سخنرانی خود در واقع بار دیگر یادآور شد که اقدامات و مداخله جویی‌های امریکا طی دو سال باقیمانده از دوره ریاست جمهوری وی همچنان ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور امریکا این ادعا را نیز مطرح کرد که به دلیل دیپلماسی امریکا و کمک های خارجی این کشور و نیز قربانی شدن نیروهای نظامی امریکایی است که بیشتر مردم امروز بیش از هر زمان  دیگری در تاریخ بشری می تواند زیر سایه دولت های منتخب زندگی کنند.

این موضوع واقعا خنده دار است. هفته گذشته سوری ها نخستین انتخابات ریاست جمهوری چند نامزدی خود را طی 50 سال گذشته برگزار کردند.

تقریبا سه چهارم واجدین شرایط در انتخابات سوریه شرکت کردند و 88 درصد نیز به "بشار اسد" رئیس جمهور این کشور برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری رای دادند و این امر کاملا مغایر با ادعاهای وزارت امور خارجه امریکا بود که بارها اعلام کرد بشار اسد دیگر از محبوبیتی میان مردم کشورش برخوردار نیست. 

از سوی دیگر حتی دولت امریکا به طور کامل انتخابات در سوریه را نفی و "جان کری وزیر" امور خارجه این کشور اعلام کرد :" شما نمی توانید در جایی که میلیون‌ها نفر از مردم امکان شرکت در انتخابات را ندارند، انتخابات برگزار کنید."

این موضوع دقیقا ماه گذشته در اوکراین صورت گرفت؛ جایی که "پترو پوروشنکو" مورد حمایت امریکا توانست در انتخاباتی که میلیون ها نفر از ساکنان بخش شرقی کشور نتوانستند در آن شرکت کنند ، به پیروزی رسد. اما جان کری این انتخابات را " پیروزی برای دموکراسی" توصیف کرد.

اقدام مشابهی نیز در مصر صورت گرفت و جان کری کودتای سال 2013 علیه "محمد مرسی" رئیس جمهور منتخب سابق مصر را " بازگشت به دموکراسی " توصیف کرد.

علاوه بر آن زمانی که همه پرسی در کریمه برگزار شد و اکثریت قابل توجهی از مردم به پیوستن مجدد به روسیه به جای ماندن تحت سایه اوکراین رای دادند، دولت امریکا از به رسمیت شناختن نتیجه این همه پرسی سر باز زد.

برای واشنگتن ، رای مردم کریمه برای جدایی از اوکراین " غیرقانونی " است اما حضور بسیاری در خیابان ها برای سرنگونی دولت منتخب در کیف اقدام غیرقانونی نبود.

رئیس جمهور امریکا تاکنون سخنان زیادی درباره نقش امریکا در ترویج دموکراسی در سراسر جهان مطرح کرده است اما چرا این طور به نظر می رسد که دولت امریکا تنها انتخاباتی را آزاد و عادلانه می‌داد که نامزد مورد حمایت امریکا به پیروزی می رسد؟

اوباما در سخنرانی دانشکده نظامی وست پوینت از طرح جدید پنج میلیارد دلاری " مشارکت مبارزه با تروریسم " خبر داد که بیشتر پول آن برای ادامه حمایت از شورشیان در سوریه هزینه می شود. اگرچه دولت امریکا ادعا دارد که تنها از شورشیان میانه رو در سوریه حمایت می کند اما هرگز به این موضوع به درستی اشاره نکرده است که چه کسانی واقعا شورشیان میانه رو در نظر گرفته می شوند.

در حقیقت ، تسلیحاتی که برای " میانه رو" ها در سوریه فرستاده می شود اغلب به دستان تندروها می رسد و این پنج میلیارد دلار که از مالیات دهندگان امریکایی و قرض گرفتن از چین تامین می شود ، طولانی تر شدن جنگ در سوریه را تضمین خواهد کرد.

واقعا رویکرد ناامید کننده ای در سخنرانی سیاست خارجی اوباما دیده می شود که حاکی از ادامه این سیاست است که " اگر کاری را که ما می گوییم ، انجام دهی به تو کمک خواهیم کرد و اگر از فرمان سرپیچی کنی ، با بمب به تو پاسخ خواهیم گفت." 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار