معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب دیوان گفت: طبق ماده 39 و 40 قانون مجازات اسلامی، قاضي می‌تواند صدور حکم را به تعويق بیاندازد، اما باید در نظر داشت که مجازات در نظر گرفته شده برای مجرمین باید از بازدارندگی لازم برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام "موسی قربانی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با پیش‌بینی سازوکار‌های حقوقی جدید در قانون مجازات اسلامی و بحث مجازات‌های جایگزین حبس اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های سنگینی که زندانی‌ کردن مجرمین بر دوش دستگاه قضا می‌گذارد، قانون جدید مجازات اسلامی می‌تواند از طريق مجازات جايگزين حبس، از اين هزينه‌ها بكاهد.

وی ادامه داد: بر طبق ماده 39 و 40 قانون مجازات اسلامي قاضي مي‌تواند صدور حکم را به تعويق بیاندازد، بنابراین در راستای سیاست حبس‌زدایی قانونگذار این اجازه را به قاضی داده است.

حجت‌الاسلام  قربانی تصریح کرد: آن چیزی که مدنظر شارع مقدس است و قوه قضاییه نیز به آن تاکید دارد اصل بازدارندگی است و مطابق این اصل مجازات در نظر گرفته شده برای مجرمین باید از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، تا هم فرد و هم اجتماع از نوع مجازات اثر پذیری داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه آمار بازگشت به زندان در حد مطلوبی نیست، اضافه کرد:‌ قضات باید شناخت کافی از دلایل و کیفیت وقوع جرم و متهم داشته باشند تا حکمی که صادر می‌کنند موجب تنبیه فرد و تنبه جامعه شود، چراکه در این صورت شاهد تردد مجرمین بین جامعه و زندان نخواهیم بود.
 
معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب دیوان در پایان خاطرنشان کرد: يكي از عوامل مهمي كه موجب بازدارندگي از جرم مي‌شود، متناسب بودن مجازات با اتهام و نوع جرم صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.