معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برنامه‌های اصلاح نژادی در خصوص پرورش گاومیش برای افزایش بهره‌وری در آذربایجان غربی در حال اجرا است

سید فضل‌الله قریشی در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: آذربایجان غربی با داشتن منابع لایزال الهی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و صنعت دامپروری استان با تولید میزان بالای محصولات دامی در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نقش مهم و موثری را در فرآیند توسعه استان ایفا می‌کند.

وی گفت: تولیدکنندگان دام و طیور استان در سال 92 با تولید حدود 63 هزار تن گوشت قرمز، 69 هزار و 700 تن گوشت مرغ، 13 هزار و 800 تخم‌مرغ و 598 هزار و 800 تن شیر در دامداری‌های صنعتی و دامداری‌های روستایی و عشایری استان نقش عمده‌ای در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز مردم آذربایجان غربی و سایر استان‌های همجوار داشته‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: این استان در سال گذشته با تولید حدود 18 هزار و 500 تن عسل همانند سال‌های گذشته مقام نخست کشور را در تولید عسل به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ترویج و تولید مرکز پرورش گاومیش، خاطرنشان کرد: برنامه‌های اصلاح‌نژادی در خصوص پرورش گاومیش برای افزایش بهره‌وری در حال اجرا است.

قریشی افزود: تولید و توزیع اسپرم منجمد گاومیش در مرکز اصلاح نژاد جبل در حدود 30 هزار دز در سال که تعداد پنج تا هفت پایت آن در داخل استان توزیع می‌شود.

وی اعلام کرد: در این راستا توزیع محدود اسپرم منجمد ایتالیایی نیز به منظور افزایش بهره‌وری و تولیدات گاومیش استان در اختیار ماموران تلقیح مصنوعی قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: اجرای پروژه انتقال جنین در گاومیش از جمله سایر موارد در حال برنامه‌ریزی بوده که موجب استفاده از ژن‌های برتر و اصلاح ژنتیکی مناسب‌تر گاومیش‌های استان خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.