سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به عدم آزادی کامل فرماندهان طالبان در قطر، این مسئله را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و خواستار آزادی کامل آنان شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛  "احمدشکیب مستغنی" سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز (دوشنبه) در نشست خبری در کابل گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ کشوری حق ندارد اتباع کشور دیگر را از یک زندان خارجی به زندانی در کشور سوم انتقال داده و در بازداشت و یا تحت نظارت نگه دارد.
 
این در حالی است که دولت آمریکا 2 هفته پیش یک سرباز خود را با 5 فرمانده زندانی طالبان در زندان «گوانتانامو» مبادله کرد اما این 5 فرمانده طالبان را به کشور قطر فرستاد و آن‎ها تا یک سال دیگر اجازه خروج از آن کشور را ندارند.
 
مستغنی در این نشست خبری با اشاره به حملات موشکی پاکستان به ولایت‎های شرقی افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان برای جلوگیری از ادامه حملات موشکی و هوایی پاکستان به ولایت‎های شرقی این کشور از هیچ گزینه‎ای حتی گزینه نظامی صرف نظر نمی‎کند.
 
وی افزود: وزارت امور خارجه افغانستان اعتراض شدید خود را به سفارت آمریکا در کابل فرستاده و خواستار بررسی این موضوع براساس پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن شده است.
 
وی در این مورد تأکید کرد: گزینه سیاسی، اقتصادی و شکایت به سازمان ملل متحد نیز در لیست اقدامات افغانستان در این زمینه خواهد بود.
 
افزایش حملات موشکی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان در این اواخر واکنش شدید مقامات افغان را در پی داشته است.
 
مستغنی در این نشست خبری همچنین با تأکید بر نقش کشورهای همسایه افغانستان در تأمین امنیت انتخابات خواستار همکاری آنان برای تأمین امنیت انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اظهار داشت که کار روی متن این پیمان هنوز در جریان است.  
 
وی با اشاره به همکاری ایران در راستای تمدید ویزای کار برای مهاجرین افغان گفت:: دولت ایران ویزای کار 600 هزار مهاجر افغان را برای 6 ماه دیگر تمدید کرده است.
/انتهای پیام

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.