در کافه کتاب این هفته؛

"مناجات شعبانیه" گنجینه معنوی برای راز و نیاز با معبود بی‌همتا + فیلم و تصاویر

ماه‌های رجب و شعبان مقدمه ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان هستند، در اعمال ماه شعبان دعاهایی آمده که تفقه و تفکر در معانی و مفاهیم آن خالی از لطف نیست.

این مناجات که از مولی‌الموحدین امیرالمومنین حضرت علی ابن ابیطالب(ع) است، در کتب معتبری از جمله مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی (ره) آمده است. به این مناجات آنقدر توصیه شده که آنرا در ماه‌های دیگر هم می‌توان خواند.

بسته خبری کافه کتاب برای معرفی این دعای عرفانی، کتاب‌های زیادی را رویت کرد که کتاب "نجوای عارفانه" شرحی بر دعای مناجات شعبانیه نوشته حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدباقر تحریری گزینه مناسبی بود.


کافه کتاب برای معرفی کتاب نجوای عارفانه راهی شهر مقدس قم شد تا با حضرت استاد آیت‌الله حاج شیخ محمدباقر تحریری گفتگو کند.

استاد تحریری به کافه کتاب گفت: وقتی شرح مناجات شعبانیه را می‌خوانیم یک آشنایی برای انسان پیدا می‌شود و متوجه می‌شویم که حضرت امیر(ع) در چه حال و هوایی بوده که این تقاضاها را کرده است.

هر فرازی از این مناجات یک زبانی دارد و هر یک از این فرازها را با تطبیق شواهد قرآن و روایات توضیح داده‌ایم.

وی در ادامه گفت: مناجات شعبانیه در بین مناجات‌ها تقریبا تک است، با زبان‌های مختلف حالت خضوع و شکستگی و بیچارگی عبد را به مولایش اظهار می‌کند.

قسمت دوم این مناجات در قالب الهی الهی آن حالات و آن مقاماتی که انسان می‌تواند در ارتباط با خداوند متعال داشته باشد، تا آنجا که رابطه حقیقی با خدا را درک کند و به آن معرفت برسد، در این مناجات آمده است.

در بسته این هفته کافه کتاب به توصیه‌های بزرگانی همچون عارف کامل، حضرت آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره)، حضرت امام خمینی (ره)، حضرت علامه محمدحسین طباطبایی (ره)، حضرت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی (ره) و سخنانی از مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) اشاره شده است. این بزرگان از عظمت مناجات شعبانیه و توصیه به انس گرفتن با آن گفته‌اند.

در انتها محمدمسعود مصدرالامور از حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدباقر تحریری پرسید که شما به عنوان نویسنده کتاب "نجوای عارفانه" که شرح مفصلی بر مناجات شعبانیه نوشتید، کدام فراز از این مناجات را بیشتر دوست دارید و آنرا بیشتر می‌پسندید؟

ایشان اینطور پاسخ دادند؛ همه فرازهای این مناجات زیبا و عرفانی است، برای مثال آنجا که حضرت می‌فرماید؛ "الهی وقد افنیت عمری فی شرة السهوة عنک و ابلیت شبابی فی سکرة التباعد منک"

خدای من عمرم را در رنج غفلت از تو تباه ساختم و جوانی‌ام را در سرمستی دوری از تو هدر دادم.


بسته خبری کافه کتاب ضمن التماس دعا، شما عزیزان را به خواندن کتاب "نجوای عارفانه شرحی بر مناجات شعبانیه" که شما را با مفاهیم عالی و عرفانی مناجات شعبانیه آشنا می‌کند، دعوت می‌نماید.

تا کتاب و کافه کتابی دیگر...

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار