رئیس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد تهران و آنکارا دیدگاه مشترکی درخصوص استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از المیادین، رئیس جمهوری اسلامی ایران  در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد تهران و آنکارا دیدگاه مشترکی درخصوص استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز دارند.

شبکه تلویزیونی المیادین ضمن پخش زنده این کنفرانس خبری  به نقل از دکتر روحانی گفت : می خواهیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را گسترش دهیم. ما با ترکیه روابط تاریخی داریم و تلاش خواهیم کرد این روابط دو جانبه را در همه عرصه ها گسترش دهیم.  
روحانی گفت: گسترش روابط ایران و ترکیه به نفع کشورهای همجوار و منطقه نیز هست.

"عبدالله گل" نیز در این کنفرانس گفت: ما درباره مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امور دیگر صحبت کردیم. ما روابطمان را با یکدیگر مرور کردیم. ما اراده خود را برای ارتقای این روابط نشان دادیم. توافقات مهم زیادی میان دو طرف امضا شد. این کارها زمینه و زیرساختار حقوقی و قانونی روابط میان دو کشور را تقویت خواهد کرد. یکی از مهمترین ابعاد روابط دو جانبه ترکیه و ایران بعد اقتصادی آن است. حجم تجارت میان دو کشور پانزده میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه تا به امروز مذاکرات هسته‌ای روند رو به بهبودی داشته است افزود: ترکیه در گذشته برای رفع موانع فعالیت‌های هسته‌ای همکاری کرده است و در این زمینه تلاش هایش را ادامه می‌دهد.

گل همچنین گفت: در گفتگوهای صورت گرفته به موضوع امنیت پرداختیم و اینکه چگونه می‌توان جلو تروریسم را گرفت و اعتقاد داریم افزایش گفتگوها برای مبارزه با تروریسم به ثبات منطقه کمک می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه نمی‌خواهیم هیچ کشوری به سلاح اتمی تجهیز شود و در این زمینه نگاهمان در منطقه ثابت بوده است گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کشوری از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود زیرا استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق همه کشورهاست.

روحانی با اشاره به تصمیم دو کشور برای گسترش روابط به میزان دو برابر گفت: محاسبات هر دو دولت نشان می‌دهد با تلاش و پیگیری توافق‌های گذشته و پیش رو می‌توانیم حجم مبادلات اقتصادی و همکاریهای دو کشور را به 30 میلیارد دلار در سال برسانیم.

روحانی در ادامه نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا افزود: امروز در زمینه اتصال خطوط ریلی دو کشورتوافق نظر داشتیم تا این خط آهن را  از مسیر بازرگان به یکدیگر و در واقع خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل کنیم.

رئیس جمهور گفت: این حجم روابط  و همچنین گسترش ارتباطات و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نه تنها به نفع ایران و ترکیه بلکه به نفع کل منطقه حساس و مهم ما خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: ما در زمینه سرمایه‌گذاری کارآفرینان ترک در ایران وکارآفرینان ایران در ترکیه تبادل نظر کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشتیم و امیدواریم در جلسه‌ای که فردا با کارآفرینان خواهیم داشت گام مؤثری برای توسعه همکاری بخش های خصوصی دو کشور برداریم.

وی گفت: همچنین در زمینه مسائل علمی و فرهنگی دو کشور توافق داریم که باید با گسترش  روابط دانشگاه‌ها، همکاری  پارک‌های علمی و فناوری ، توسعه گردشگری در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشیم.

دکتر روحانی گفت: ما اعلام آمادگی کردیم که سرمایه‌گذاران ترک برای ساخت هتل  در بسیاری از شهرهای ایران که جاذبه گردشگری دارند سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: همچنین در زمینه همکاری‌های بانکی بین بانک‌های دولتی و خصوصی دو کشور توافق نظر داشتیم که باید بانک‌ها تسهیلات لازم را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کنند.

روحانی تأکید کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم  دنیای اسلام و منطقه مصمم هستیم با تروریسم وخشونت و افراطی‌گری مقابله و چهره اسلام رحمانی را به عنوان اسلام واقعی به دنیا معرفی کنیم.

روحانی با اشاره به برخی بی‌ثباتی‌ها در منطقه گفت: مقامات دو کشور مصمم هستیم برای برقراری ثبات همکاری‌های خود را گسترش دهیم و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
 
رئیس جمهور ایران در ادامه نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا با تأکید بر اینکه در زمینه موضوع هسته‌ای، ایران و ترکیه دارای نظرهای مشترکی هستند گفت: هر دو کشور طبق قانون ان‌پی‌تی حق دارند از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند.

وی افزود: ‌منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به عنوان پیشنهاد و طرح جمهوری اسلامی ایران مورد توافق دو کشور است.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد منطقه ما نه تنها از سلاح هسته‌ای بلکه از سلاح‌های کشتار جمعی عاری باشد. 

روحانی افزود: دولت ترکیه در زمینه فناوری صلح آمیز هسته‌ای حامی ایران بوده و از حقوق هسته‌ای ایران حمایت کرده است.

رئیس جمهور کشورمان همچنین از حمایت‌های دولت ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تشکر و ابراز امیدواری کرد دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به تشریک مساعی خود ادامه دهند. وی همچنین بار دیگر از مقامات ترکیه به خاطر مهمان‌نوازی‌شان قدردانی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار