رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: سزارین را فقط به مواردی موکول کنید که طبق نظر پزشک خطر، جان شما یا فرزند در راهتان را تهدید می کند و در سایر موارد کم عارضه ترین راه ، یعنی زایمان طبیعی برای به دنیا آوردن فرزندتان را انتخاب کنید

دکتر علی اسماعیلی ندیمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود : از آغاز طرح ملی تحول نظام سلامت ، تا کنون بیش از 200 زایمان طبیعی در مرکز زنان و زایمان زایشگاه نیک نفس رفسنجان انجام شده است.

وی تصریح کرد : بمنظور ترویج فرهنگ زایمان طبیعی در برنامه‌ طرح تحول نظام سلامت این نوع زایمان رایگان شده است و هم‌اکنون همه‌ مادرانی که درمرکز زنان و زایمان زایشگاه نیک نفس رفسنجان از این طریق زایمان کرده‌اند ترخیص شدند.

اسماعیلی ندیمی خاطرنشان کرد : در برنامه‌ ملی تحول نظام سلامت در صورتی که به‌ علت پزشکی سزارین انجام شود 10درصد هزینه جراحی از بیمار اخذ می‌شود و در دیگر موارد اگر برگه‌ ارجاع از سوی پزشک خانواده یا مراکز درمانی روستایی ارائه شود هزینه‌ درمان بیمار به 5 درصد کاهش و بقیه‌ هزینه‌ درمان از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زایمان طبیعی فرایندی فیزیولوژیک و طبیعی است افزود : دردهای زایمان طبیعی ، با استفاده از روش های نوین زایمان بی درد قابل کنترل است .

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه زایمان به روش سزارین در گذشته ، نقش مهمی در کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از زایمان در مادر و جنین داشته است تصریح کرد : اما امروزه سزارین به عنوان یک عمل جراحی عادی انجام می شود و علاوه بر این که بسیاری از امکانات ، تجهیزات و تخت های بیمارستانی و افراد مجرب در ارتباط با این عمل درگیر می شود ، میزان مرگ و میر و عوارض زایمانی در مادرانی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند به طور چشم گیری بیش از مادرانی است که زایمان طبیعی دارند .

وی افزود : تحقیقات نشان می دهد 75 درصد سزارین هایی که در کشور انجام شده غیر ضروری و به صورت انتخابی بوده است این در حالیست که امروزه ثابت شده زایمان طبیعی ، بر سزارین ارجحیت داشته و عوارض کمتری را پس از زایمان بر مادر تحمیل می کند .

اسماعیلی ندیمی گفت : از آنجایی که سزارین به صورت اورژانسی می تواند یکی از ضروریات نجات جان مادر و نوزاد باشد در مورد آن و ضرورت انجام آن بحثی وجود ندارد ، ولی مشکلات ناشی از افزایش بی رویه موارد سزارینِ انتخابی نگران کننده است.

وی در تشریح برخی مضرات زایمان به روش سزارین خاطرنشان کرد : در سزارین احتمال بروز عوارضی مانند ایست قلبی ، احتمال مرگ و میر بیشتر نوزادان ، خونریزی از محل سزارین ، افزایش خطر عوارض تنفسی در نوزاد ، عفونت ، عوارض بیهوشی ، ترمبوآمبولی و هیسترکتومی ( خارج کردن رحم ) وجود دارد به علاوه امکان تماس مادر و نوزاد و شیر دهی در ساعت اول تولد نوزاد به تعویق می افتد.

وی افزود : مشکلات ناشی از ارتباط پیدا نکردن عاطفی مادر و نوزاد به دلیل تاخیر در ایجاد روابط اولیه مادر و نوزاد بوجود می آید.

دکتر اسماعیلی ندیمی تصریح کرد : احتمال تشکیل لخته در عروق پا و ریه به دنبال سزارین بیشتر است و در این نوع زایمان ، خانم ها تناسب اندام خود را با ورزش های مناسب دیرتر از زایمان طبیعی به دست می آورند .


برچسب ها: سزارین ، فرزند ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.