12درصد از پرندگان کشور و 45درصد از پرندگان استان مرکزی در زیستگاه های حیات وحش این شهرستان زیست می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رییس حفاظت از محیط زیست خمین گفت: 6 گونه پرنده در زیستگاه های حیات وحش این شهرستان زیست می کنند که از این تعداد 19گونه حمایت شده و آسیب پذیرهستند.
غریبی با بیان اینکه 30درصد پرندگان حمایت شده پرندگان شکاری هستند تصریح کرد: پرندگان حمایت شده در منطقه حفاظت شده ˈالوند لکانˈ زیست می کنند.
وی ادامه داد: این شهرستان به دلیل برخورداری از توان اکولوژیکی و داشتن رویشگاها و زیستگاههای مختلف جمعیت هایی از پرندگان بومی ،شکاری و مهاجر سرد استپی کوهستانی این منطقه را برای زیست انتخاب می کنند.
وی اظهارکرد: از پرندگان حلال گوشت کبوتر وحشی ،کبک ،فاخته ،تیهو در تمام فصول سال و بلدرچین ،باقرقره و قمری در بهار و تابستان و برخی اوایل پاییز در ارتفاعات و دشت های منطقه دیده می شود.
غریبی بیان کرد: در فصل پاییز و زمستان در طول رودخانه ˈجلماجردˈ و سایر رودخانه های فصلی، غیر فصلی ،سدها انواع اردک و از جمله اردک سرسبز ،چنگر، آنقوت، غاز ،لک لک سفید و حواصیل سیاه، خاکستری وسفید و هوبره به چشم می خورد.
وی گفت: از پرندگان شکاری لاشخور، کرکس،دال ،سارگپه،دلیجه ،عقاب طلایی ،شاهین ،قوش ،بالابان واز پرندگان شب شکار چغدمعمولی و شاخدار و تعداد زیادی از زیر گونه رده های پاسریفورم های کوچک تر سار،گنجشک ،انواع بلبل ،کاکلی ،دارکوب ،آبچیلک ،بوتیمار و خروس کولی زیست می کنند.
رییس حفاظت از محیط زیست خمین با بیان اینکه یکی از ویژگی های زیستگاههای خمین واقع شدن در مسیر مهاجرت پرندگان شکاری کبک و هوبره است افزود: هر ساله از اواسط مهر ماه از منطقه وارتفاعات سرو،چالخاتون ،میشو شهرستان شازند شروع وبه مناطق و ارتفاعات الوند لکان ،شیرخانی ارتفاعات چنار و هفتاد قله خمین مهاجرت می کنند.
غریبی گفت: گروهی دیگر از پرندگان از ارتفاعات الیگودرز به ارتفاعات آشناخور ،دز،حسن فلک به ارتفاعات حاج قارا و منطقه موته گلپایگان گدار می کنند.
گفتنی است: شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی دارای 11 زیستگاه حیات وحش است./س
 
برچسب ها: پرندگان ، کشور ، زیستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمود امیدی
۱۹:۱۹ ۰۷ تير ۱۳۹۳
با سلام بفرمایید زیستگاه هوبره بیشتر در کدام قسمت از منطقه خمین میباشد