معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزرات نیرو گفت: با وجود دستور رئیس‌جمهور به منظور تخصیص اعتبار 300 میلیارد تومانی به منظور رفع بحران آبی کشور این اعتبار هنوز از بهمن ماه تخصیص داده نشده است.

علی رضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه اعتبار تخصیص داده شده از سوی رئیس‌جمهور به منظور حل اضطراری کم‌آبی تا به امروز تخصیص داده شده است یا خیر؟ گفت: منابع پیش‌بینی شده به منظور رفع فوری بحران آبی که اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان بوده و این بودجه در هیئت دولت تصویب شده تاکنون در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در کشورمان از الگوهای مصرف جهانی نیز فراتر است، افزود: باید با مدیرت مصرف انرژی به طور مداوم و فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی از بحران کم‌آبی در کشور عبور کنیم.

دائمی اظهار داشت: با شیوه مصرف کنونی آب ممکن است که با بحران شدید روبرو شویم و تجربه ثابت کرده که ابزارهای اقتصادی نیز در تغییر روند مصرف آب تأثیر چندانی نداشته است.

دائمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با عدم تخصیص اعتباری که رئیس جمهور دستور آن را به منظور حل فوری مشکل آب کشور و روستاها داده است، چگونه می‌توان بحران موجود را پشت سرگذاشت؟ گفت: دولت برای طرح‌های آبرسانی، اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان به وزارت نیرو داده است و بدون حمایت ملی قادر به تأمین آب شرب خانگی و صنعت نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: ‌معاونت برنامه‌ریزی دولت نیز قول مساعد داده که طی ماه‌های آینده رقمی مشابه این اعتبار نیز برای سرعت‌بخشی طرح‌های آب و فاضلاب اختصاص دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در تهران 2.2 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود، تصریح کرد: به منظور تأمین آب مورد نیاز تهران به جای انتقال آب از دوردست به اصلاح شبکه توزیع آب تهران می‌پردازیم و با اصلاح رویه مصرف نیاز به منابع آبی جدید را تا حد ممکن کاهش دهیم.

** حوزه زاینده‌رود بیشترین اثرپذیری را از تغییر اقلیم داشته است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در ادامه با اشاره با تغییر اقلیم که از دو دهه پیش به صورت جدی در جهان مطرح شده افزود: سهم استفاده از انرژی‌های فسیلی در ایجاد این تغیرات کم نبوده اگر چه در مواردی نیز بر ایجاد تغییرات اقلیم نیز اثر داشته است.

دائمی با بیان اینکه در 50 سال اخیر کره زمین دو درجه گرم‌تر شده است گفت: در ایران نیز ماندگاری تراز برف‌گیری در تراز 2000 به بالا کاهش یافته و یخچال‌های طبیعی در حال آب شدن هستند.

وی با بیان اینکه حوزه زاینده‌رود بیشترین تأثیر را از تغییر اقلیم دریافت کرده افزود: در حوزه ارومیه نیز با افزایش دو درجه‌ای دمای هوا بیش از یک میلیارد مترمکعب آب تبخیر شده و در به وجود آوردن شرایط موجود دریاچه ارومیه نقش مؤثری داشته است.

معاون وزیر نیرو در خصوص تأثیرات اجتماعی تغییرات اقلیم نیز گفت: گزارش‌های علمی نشان می‌دهد اگر از فلات مرکزی ایران مراقبت‌های لازم را نکنیم تبدیل به یک ناحیه آسیب‌پذیر و شکننده خواهد شد و پیش‌بینی شده بخش‌هایی از خراسان رضوی نیز در آینده خالی از سکنه خواهد شد و کمبود آب و گرمای شدید آسیب بخش کشاورزی را منجر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به منظور بررسی اثرپذیری تغییرات اقلیم در بیستم خردادماه سال جاری به برگزاری همایشی با موضوع تغییر اقلیم و با مشارکت دستگاه‌های مختلف پرداخته‌ایم .

انتهای پیام/
برچسب ها: بحران ، کم آبی ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار