رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام برنامه‌های جهاد کشاورزی برای یکپارچه‌سازی و صنعتی کردن اراضی زراعی خرمشهر از جذب قریب الوقوع 404 مهندس ناظر در بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ کیخسرو چنگلوایی به دو مشکل شوری آب و زهکشی زمین‌های کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل باید اراضی زهکشی شوند که اداره آب و برق در حال انجام این امر است.

چنگلوایی با اشاره به زمین‌های بلامعارض دارای آب و برق اظهار کرد: دنبال این هستیم که مشکلات زیربنایی این اراضی را حل کرده و در شرایط مساعد آن را به افراد واجد شرایط واگذار کنیم.

ویخرمشهر را خواستگاه نخل نامید و به برنامه‌های هر ساله‌ برای توسعه، اصلاح و احداث نخلستان‌ها اشاره کرد و افزود: در طرح مقام معظم رهبری حدود 3 هزار هکتار اراضی خرمشهر ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است و در حال دنبال این موضوع هستیم که با کمک موسسه جهاد نصر بتوانیم از محل اعتبارات ملی و مقام معظم رهبری اعتباراتی را به شهرستان خرمشهر اختصاص دهیم.

وی با تأکید بر لزوم اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی و انجام مطالعات لازم در این راستا خاطرنشان کرد: باید با انجام این مطالعات مناطقی را که در خرمشهر دارای اراضی به صورت یکپارچه و قادر به دریافت مجوز آب از وزارت نیرو هستند را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی خوزستان در راستای حمایت از کشاورزان گفت: کشاورزانی که گندم‌های آنها دچار خسارت شده‌اند با توجه به مطالعات بیمه خسارت آنها پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در مکان‌هایی که به شرایط آب و هوای امکان آبیاری تحت فشار باشد، 80 درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند و در ارتباط با تسطیح و نوسازی اراضی و لایروبی نهرها با دارا بودن شرایط بهسازی، دولت متقبل 85 درصد هزینه‌ها می‌شود.

چنگلوایی افزود: در ارتباط با تأمین آب اگر امکان آن در شهرستان وجود داشته باشد و دارای متقاضی باشد به صورت 100 درصد دولتی انجام می‌شود همچنین به مشکل نخلستان‌های مینوشهر اشاره و تصریح کرد: طبق طرح وزارت نیرو در حدود 3 هزار و 700 هکتار از زمین‌های عملیات زهکشی صورت می‌گیرد و اگر این کار اجرایی شود مشکل انهار مینوشهر مرتفع می‌شود

وی ادامه داد: علاوه بر این کارهای اورژانسی نیز برای رفع این مشکل مانند انتقال آب از انهار اصلی به فرعی، خرید و قرار دادن موتور پمپ در اختیار کشاورزان، انجام شده است تا کشاورزان بتوانند تا زمانی که شبکه اصلی آبیاری احداث شود، آبیاری داشته باشند

چنگلوایی در پایان از انجام اقدامات نهایی برای جذب 404 مهندس ناظر خبر داد و خاطرنشان کرد: برای جذب حدود 404 نفر تمام کارهای نهایی اعم از تشکیل پرونده، تائیدیه و امتیازبندی و کارهای گزینشی انجام شده است و با استاندار و معاونت برنامه‌ریزی استانداری برای تامین اعتبار صحبت شده و احتمالا ظرف مدت کوتاه نسبت به بکارگیری مهندسان ناظر اقدام خواهد شد./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.