به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،کمتر کسی از طولانیترين خط هوايی جهان در اواخر دهه هفتاد ميلادی يعني بين سالهای 1354 تا 1359 شمسی اطلاع دارد.
سال 1971 اولين پرواز هواپيمايی ايران اير توسط يک فروند بويينگ 707 تهران را به مقصد لندن ترک ميکند
بويينگ 707 ايران اير در فرودگاه
پس از آن هواپيمايي ايران اير تصميم میگيرد تا با خريد چهار فروند جامبوجت بويينگ 747 اس پی (مدل دور برد 747) طولانیترين خط هوايی جهان را راه اندازی کند.
جامبوجت بويينگ 747 اسپی ايران اير
اولين فروند از اين هواپيماها در ماه مارس سال 1976 با علامت ثبتي EP-IAA (آلفا - آلفا) تحويل ايران اير میشود و سه فروند ديگر تا سال 1979 به ناوگان ايران اير پيوستند.
بیشترین فاصله پروازی در آن زمان ده هزار کيلومتر بود که بويينگ 747 ايران اير با علامت ثبتي آلفا آلفا با 300 سرنشين اين فاصله را با بيشترين سرعت در بين تمام هواپيماهاي پهن پيکر دهه هفتاد ميلادي يعني سرعتي معادل يک هزار و نود و پنج کيلومتر بر ساعت طي دوازده ساعت و پانزده دقيقه پرواز ميکرد و رکوردی جاودان در زمينه پروازهای دوربرد را به ثبت رساند.
کاکپيت بويينگ 747 اسپي ايران اير
قسمت هماکلاس بويينگ 747 ايران اير
البته بار ديگر در سال 1384 جامبوي ايران اير این مسر را پرواز کرد تا ثابت کند متخصصين داخلي توانايي تعمير و نگهداري هواپيمايي که لقب پيشرفتهترين جت مسافربري جهان را از آن خود کرده است دارند.
بويينگ 747 ايران اير در نيويورک سال 2007
گزارش از عليرضا شيرزاد - خبرنگار باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/
مخصوصا اينكه دقيقا اشاره كرده بود مقصد دوازده ساعته پرواز كجا بود و بعدا هم به كجا پرواز كرد
مثل اينكه روزگارتون بدون سانسور شب نميشه.
دوستان یاد آوری آن روزها فقط حالمان را می گیرد. تورو خدا تا وضع پروازها درست نشده بی خیال اینجور گذشته ها بشین.