مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: خشک شدن 45 درصد از قنوات تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: زنگ خطر بحران کم آبی از این منابع تامین آب کشاورزی به صدا درآمده است.

جعفری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک ، افزود: از مجموع 311 رشته قنات این شهرستان 127 رشته قنات خشک و هیچ گونه آب دهی ندارند که
این آمار در بررسی های کارشناسانه از بروز پدیده خشکسالی چند سال اخیر تاکنون گزارش شده است .
وی اظهارکرد: تعداد 138رشته قنات نیز بین یک تا 10لیتر آب در ثانیه دارند و 44رشته قنات نیز بین 10تا 20 لیتر آب در ثانیه و دو رشته قنات نیز بین 20تا 25لیتر در ثانیه آبدهی دارند.
وی اظهارکرد: با خشک شدن 137رشته قنات این شهرستان شش هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی که از محل آب دهی قتوات ارتزاق می کردند در اثر روند خشکسالی دچار بحران اقتصادی شدند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: 184رشته قنات در این شهرستان آبدارهستند که 50 درصد این تعداد نیاز به اجرای عملیات لایروبی ،مرمت وبازسازی هستند .
جعفری ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت ،بازسازی و لایروبی قنوات 72میلیارد ریال است.
وی با انتقاد از تخصیص محدود اعتبار استانی برای بخش کشاورزی این شهرستان با توجه به خشکسالی های سالهای متوالی تصریح کرد: امسال از این محل 720میلیون ریال اعتبار مصوب شده که در صورت تخصیص این میزان ناکافی است.
شهرستان خمین دارای 14هزار خانوار کشاورز است./س
 
برچسب ها: زنگ ، خطر ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.