اشتغال و انجام فعالیت‌های طولانی مدت در طی روز، خستگی شدید بدن بخصوص عضلات گردن را در پی دارد و انجام فعالیت‌ها و حرکات صحیح ورزشی می‌تواند تا حد زیادی این خستگی عضلانی را کاهش دهد.

دکتر کوروش منصوری، متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، احتیاط در ورزش‌های گردن را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: خطرات گردن از سایر قسمت‌های ستون فقرات بیشتر است و در صورت فشار روی کانال گردنی، ضایعات شدیدتری ایجاد می‌شود دیسک‌های گردنی، آسیب‌های جدی‌تری بر نخاع وارد می‌کنند بنابراین با این حساسیت، ضروری است تا تمرینات گردنی با دقت ویژه‌ای انجام گیرد.

وی ادامه داد: ورزش‌ها و تمرینات عادی برای گردن، مخصوص افراد سالم یا با درصد آرتروز یا دیسک خیلی خفیف است هر ورزشی باید با گرم کردن بدن آغاز شود و پس از گرم شدن بدن، در 6 جهت بالا و پایین، چپ و راست و چرخش چپ به راست و راست به چپ بصورت کششی و 30 الی15 ثانیه برای هر جهت انجام می‌شود.

دکتر منصوری ضمن تاکید بر اینکه تمام این حرکات ورزش باید بدون درد باشد، گفت: گروه بعدی ورزش‌های گردنی،‌ ورزش‌های ایزومتریک است بدین معنی که انقباض عضلات گردنی بدون حرکت آنها را داریم ورزشهای ایزومتریک گردنی در 8 حالت و با گرفتن دست به گردن و تکیه دادن به دست و انقباض عضله گردن است که 10 ثانیه انقباض و 10 ثانیه استراحت را شامل می‌شود انجام این حرکات 1 تا 2 بار در روز بسیار مطلوب است و بهتر است از تعداد کم شروع شود و به تدریج هر حرکت 7 تا 10 مرتبه تکرار شود.

دکتر منصوری در پایان اظهار داشت: قوز کردن، وضعیت نشستن هنگام مطالعه، رانندگی کردن و همچنین چگونگی وضعیت گردن هنگام خواب بسیار در آسیب‌های گردنی موثر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گردن ، عضلات ، نخاع ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار