معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 75 درصد از اراضی استان کرمانشاه به‌صورت دیم کشت می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

اسماعیل پرویزی‌فر گفت: 75 درصد از اراضی استان کرمانشاه به‌صورت دیم کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اقلیم این استان و برای پایداری تولید گندم ناگزیر از کشت نخود هستیم.

وی با اشاره به وجود 700 هزار هکتار کشت دیم در استان کرمانشاه ادامه داد: از این میزان باید 350 هزار هکتار به کشت نخود اختصاص داشته باشد که در بهترین حالت 150 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت نخود اختصاص یافته است.

پرویزی‌فر قیمت پایین نخود، عدم وجود بازار تضمینی مناسب و عدم رغبت کشاورزان برای تولید نخود را موجب کاهش سطح زیر کشت این محصول در برخی از سال‌ها به 140 هزار هکتار عنوان کرد.

وی تغییر اقلیم در کشور را یک مبحث جدی و گریزناپذیر برشمرد و گفت: در20 سال گذشته منتهی به سال 92 کشور با کاهش یک هزار میلی‌متری بارندگی مواجه بوده است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به این تغییر اقلیم باید از کشت محصولات آبی همچون ذرت خودداری کرده و به سمت کشت‌های قانع و پاییزه حرکت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی نخود را قانع‌ترین کشت کشور عنوان کرد و بیان داشت: با میزان 60 میلی‌متر بارندگی میانگین 500 کیلوگرم در هکتار از نخود می‌توان برداشت کرد.

وی حداقل استفاده از نهاده‌ها، عدم استفاده از کود و سم، ارزش غذایی بالا و تناسب با اقلیم کشور را از جمله فواید کشت نخود دانست.

پرویزی‌فر با بیان اینکه باید به سمت تولید نخودهای اصلاح شده برای صادراتبه بازارهای جهانیحرکت کرد، خاطرنشان کرد: در ترکیه کارهای خوبی بر روی به‌نژادی نخود، برداشت مکانیزاسیون و مبارزه با علف‌های هرز صورت گرفته است.

این مسئول کیفیت بالای مزارع نخود در شهرستان روانسر را متذکر شد و گفت: میانگین برداشت در این مزارع 1.5 تن در هکتار برای کشت پاییزه و یک تن در هکتار در کشت بهاره است/ش/ن.


برچسب ها: کرمانشاه ، دیم ، درصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.