اين طرح به منظور کردن بسترهاي سخت افزاري و نرم افزاري و امنيتي لازم و با بهره گيري از تجارب موفق ساير کشورها در اين حوزه اجرا شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علي عبدالهي، مدير فناوري اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اظهار داشت : با گذراندن مميزي هاي مختلف در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار موفق به دريافت مجوز نخستين مرکز مياني دولتي صدور گواهي الکترونيک شده است. 

وي ادامه داد: با توجه به توسعه روزافزون فناوري اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمايه و حرکت به سوي ديجيتالي شدن و تبادلات و تعاملات بدون کاغذ و مبتني بر اينترنت، نياز به فناوري هايي مانند امضاي ديجيتال در اين بازار به شدت حس مي شود.

عبدالهي افزود: بيشتر تراکنش ها و تعاملات و ارتباطات در بازار سرمايه جنبه پولي و مالي دارد و به همين خاطر امنيت آن و تأييد اعتبار و اصالت آن از جايگاه مهمي برخوردار است، بنابر اين دلايل سازمان بورس به سمت استفاده از فناوري امضاي ديجيتال و راه اندازي مرکز مياني پيش رفت که البته سازمان بورس و بازار سرمايه جزء پيشگامان بهره برداري عملياتي از فناوري امضاي ديجيتال در سيستم هاي خود محسوب مي شود.

مدير فناوري اطلاعات سازمان بورس در باره کاربرد اين مرکز اظهار داشت: با فراهم کردن بسترهاي سخت افزاري و نرم افزاري و مميزي ها، موفق به کسب مجوز راه اندازي نخستين مرکز دولتي صدور گواهي الکترونيک امضاي ديجيتال شديم که کاربردهاي زيادي در بازار سرمايه دارد به خصوص در بخش معاملات برخط در سامانه هاي ستــان و ساير حوزه ها دارد.

وي افزود: با توجه به اين مجوز مي توانيم خدمات صدور گواهي الکترونيک براي ساير دستگاه هاي دولتي را هم داشته باشيم که البته در مراحل اول تمرکز بر مجموعه وزارت اقتصاد است.

عبدالهي در باره رويه سابق مجوز امضاي ديجيتال گفت : سابق بر اين روال اين بود که دفاتر ثبت نام RA مدارک افراد متقاضي صدور امضاي ديجيتال را دريافت و پس از احراز هويت، مدارک را به سازمان بورس ارسال مي کردند و اين سازمان پس از تأييد مدارک به مرکز مياني عام وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال مي کرد.

وي در باره رويه کنوني اظهار داشت:هم اکنون با افتتاح نخستين مرکز دولتي صدور گواهي الکترونيک، سازمان بورس و اوراق بهادار دو گزينه  پيش رو دارد، نخست اين که اين دفاتر را در شرکت هاي کارگزاري داير کند تا دسترسي به آنها آسان شود و گزينه ديگر اين است که اين مراکز را در دفاتر خدمات الکترونيکي دولت راه اندازي کند.

مدير فناوري اطلاعات سازمان بورس با اشاره به مزاياي استفاده از امضاي ديجيتال تصريح کرد: با استفاده از فناوري امضاي ديجيتال بستري ايمن براي تبادل اطلاعات و داده ها فراهم شده است و بسياري از تبادلات اطلاعات و تراکنش هاي بازار سرمايه که از جنس پولي و مالي است به صورت ديجيتالي انجام مي شود.

وي با بيان اينکه تأييد اعتبار و اصالت هويت فرستنده مسئله اي بسيار مهم است ، گفت : تاييد اعتبار هويت افراد که پيش از اين  به صورت غير ديجيتالي و با امضاي فيزيکي انجام مي شد پس از اين به صورت ديجيتال صورت مي گيرد تا از کاغذبازي ها جلوگيري شود.

عبدالهي با توضيح زواياي حقوقي امضاي ديجيتال تشريح کرد: از لحاظ حقوقي و فني امضاي ديجيتال کاملا مانند امضاي فيزيکي بوده و از تمام حقوق و قوانين امضاي فيزيکي برخوردار و در تمامي مراجع قضايي نيز مورد قبول است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار