نامدار عبداللهیان گفت: در ارزیابی‌ها پوسیدگی دندان به عنوان بیشترین مشکل نوآموزان بدو ورود به مدرسه شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نامدار عبداللهیان، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در مدرسه شهدای رسانه برگزار شد، گفت: امسال چنین برآورد شده یک میلیون و 250 هزار نوآموز در طرح غربالگری مورد بررسی 13 گانه قرار می‌گیرند.
 
وی در ادامه افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در 900 پایگاه ثابت و 3000پایگاه سیار و 900 شهر و منطقه و 20 هزار روستا در حال انجام است.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به این که بالغ بر 7 هزار نفر در این طرح به خدمت گرفته می‌شود، اضافه کرد: جلوگیری از بروز و تشدید بیماری‌هایی که ممکن است در نوآموزان نهفته باشد مهمترین هدف سال گذشته در بررسی‌های کشوری مشخص شد که بین سواد اولیا و ملاک افراد خانوار با نمره که نواموزان در مرحله ارزیابی کسب می‌کنند رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که 80 درصد از دانش آموزان سابقه مهدکودک را دارند خاطر نشان کرد: نوآموزانی که دوره مهد کودک را گذرانده نسبت به نوآموزان هم تراز خود نمره بهتری را در ارزیابی‌ها کسب نموده‌اند بنابراین اولیا بهتر است که توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند به خصوص در مناطق محروم که یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توجه به پیش‌دبستان‌ها است.
 
عبداللهیان در خصوص بیشترین مشکل نوآموزان در این طرح گفت: 50 درصد از نوآموزان در ارزیابی‌ها حداقل یک دندان پوسیده دارند و تجمع این پوسیدگی‌ها در کلانشهرها بیشتر بوده است و یکی از دلایل آن گرایش دانش آموزان به غذاهای فست فود است.
 
وی با اشاره به این که چاقی در کنار پوسیدگی دندان بیشترین مشکل دانش آموزان در ارزیابی‌ها است، افزود: مهمترین مشکلی که دانش آموزان در مرحله آمادگی تحصیلی با آن مواجه‌اند بحث بهره هوشی دانش آموزان است.
 
از نظر تست‌های آمادگی تحصیلی اگر نوآموزی نمره‌ای بین 50 تا 70 را کس کند به سمت مدارس استثنایی سوق می‌یابد و چنانچه نوآموزی نمره بین 70 تا 85 را به دست آورد به سمت مدارس عادی هدایت می‌شود.
 
آموزش و پرورش استثنایی آموزش‌های لازم را از طریق معلمین رابط و تلفیقی فراگیر به دانش آموزان منتقل می‌کند
 
عبداللهیان افزود: برای معلمانی که در قالب طرح تلفیقی فراگیر دارای حداقل یک پایه دانش آموز استثنایی هستند امتیازاتی در بخش سختی کارشان در نظر گرفته می‌شود.
 
وی در خصوص تفاوت این طرح با سال‌های گذشته نیز گفت: هزینه این طرح سال گذشته 8 هزار تومان بوده که امسال این هزینه 10 هزار تومان است اما تفاوتی که این طرح با سال گذشته دارد این است که هزینه‌ها امسال خیلی زیاد است اما حداقل افزایشی را برای اولیا در نظر گرفته شده است.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص رایگان شدن این طرح در سال‌های آینده تصریح کرد: هر اعتباری که برای وزارت خانه‌ای تصویب می‌شود سر فصل‌های خاص خود را به همراه دارد این طرح خودگردان است و در برنامه پنجم توسعه به صورت برنامه درآمده است اما به دنبال آن هستیم که این طرح در سال‌های آینده رایگان شود.
 
در این طرح 5 درصد از نوآموزان به صورت رایگان در کل کشور و 10 درصد به صورت نیم بها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نوآموزان ناقص محروم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز از این برچسب‌های رایگان بهره‌مند می‌شوند.
 
وی با اشاره به این که 115 پایگاه در استان تهران وجود دارد افزود: از مجموع 115 پایگاه 65 پایگاه در شهر تهران است که در 50 درصد از این پایگاه‌ها پزشک وجود دارد و در پایگاه‌هایی که پزشک حضور ندارد نیز اولیا بایستی نوآموزان را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود بفرستند هزینه معاینات پزشکی در مراکز بهداشتی درمانی رایگان است.

انتهای پیام
برچسب ها: سازمان ، آموزش ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.