واتیکان اعلام کرد پاپ فرانسیس امیدوار است نشست بی سابقه بین رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در واتیکان به مذاکرات بین دو طرف و دستیابی به صلح کمک کند اما تمایلی به دخالت در سیاست خاورمیانه ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز از قاهره، واتیکان روز جمعه اعلام کرد پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان امیدوار است نشست بی سابقه بین "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی و "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در واتیکان به مذاکرات بین دو طرف و دستیابی به صلح کمک کند اما تمایلی به دخالت در سیاست خاورمیانه ندارد.  

پرز و عباس پس از دعوت غیرمنتظره پاپ فرانسیس در سفر ماه گذشته اش به سرزمینهای اشغالی ، وارد واتیکان خواهند شد.  

پاپ "پیر باتیستا بنتزالا" مسئول رسیدگی به مسائل مکان‌های کاتولیک در سرزمین‌های مقدس و یکی از مهمترین برگزار کنندگان این دیدار که روز یکشنبه انجام خواهد شد در نشستی خبری گفت :" این دعوت از سیاستمداران برای این است که نگاهی به آسمان داشته باشند ، همه می خواهند تغییراتی به وجود بیاید. همه از این مذاکرات همیشگی که پایانی ندارد خسته شده اند."
 
پرز و عباس حدود دو ساعت را در مراسمی که احتمالا در آن  یهودیان ، مسیحیان و مسلمانان حضور خواهند داشت با هم خواهند گذراند.  

دعوت پاپ فرانسیس از این دو ، یکی از شجاعانه ترین اقدامات سیاسی وی از زمان انتخاباش در مارس 2013 به عنوان رهبر کاتولیکهای جهان به شمار می آید اما واتیکان این مسئله را کم اهمیت دانست و افزود این اقدام تلاشی برای ورود مستقیم در روند صلح خاورمیانه نیست.  

وی افزود :" پاپ نمی خواهد وارد مسائل سیاسی مرتبط با منازعه اسرائیلی - فلسطینی شود که همه ما جزئیات آن را از اول تا آخر می دانیم."   این نشست پس از گذشت یک ماه از شکست گفتگوهای صلحی که زیر نظر آمریکا برگزار شد صورت می گیرد.  

وی اضافه کرد :" پاپ فرانسیس به هیچ وجه در مذاکرات مربوط به مرز یا شهرکها دخالت نخواهد کرد اما قصد دارد به آرام کردن فضای اجتماعی و دینی که می تواند در دستیابی به صلح موثر باشد کمک کند."
   
وی گفت :" هیچ کس معتقد نیست که صلح روز دوشنبه به دست خواهد آمد اما هدف از این اقدام بازگشایی راهی است که مدتی است بسته شده است."
  
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که تصمیم گیرنده اصلی در اسرائیل است در این نشست حضور نخواهد داشت.  

قرار است پرز 90 ساله ژوئیه آینده سمت خود را ترک کند و از عرصه سیاسی خارج شود.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار