دیرینه شناسان پاکسازی و غبار زدایی از ستونها(کاریاتیدها) را با کمک فناوری لیزر انجام دادند به طوری که تمام سطح مجسمه، میلی متر به میلی متر آن مرمت و تمیز می‌شود تا اینکه رنگ سفید اولیه سنگ مرمر آن آشکار شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ مسئولان موزه جدید آکروپولیس یونان تصمیم گرفته اند که کاریاتیدها یا ستونها را برای مرمت و بازسازی جا به جا نکنند به این ترتیب بازدیدکنندگان می توانند جزئیات عملیات مرمت را از روی صفحه نمایش ببینند.

دیرینه شناسان پاکسازی و غبار زدایی از کاریاتیدها را با کمک فناوری لیزر انجام دادند به طوری که تمام سطح مجسمه، میلی متر به میلی متر آن مرمت و تمیز می‌شود تا اینکه رنگ سفید اولیه سنگ مرمر آن آشکار شود.

کنستانتینوس واسیلادیس رئیس برنامه حفاظت و مرمت از کاریاتیدها گفت: هر کاریاتید نیاز به ۶ تا ۸ ماه مرمت و بازسازی دارد. زمان لازم به وضعیت مجسمه بستگی دارد و نیاز است جهت مجسمه نسبت به بنای تاریخی تغییر داده شود، از میزان قشر تیره روی سطح معلوم می‌شود که کار بازسازی چه قدر زمان خواهد برد.

دیمیتریوس پاندرمالیس رییس موزه آکروپولیس می‌گوید: کاریاتیدها بلایای متعددی را از سر گذرانده اند، آتش سوزی، جنگ، بمبگذاری و خیلی بلاهای دیگر. در دهه ۱۹۷۰میلادی تصمیم گرفته شد که مجسمه‌ها به موزه قدیمی آکروپولیس منتقل شوند و در آنجا در اتاقی قرار داده شدند که با نیتروژن پر شده بود. پس از آن به موزه جدید آکروپولیس منتقل شدند و می‌توانید ببینید که بازدیدکنندگان نه تنها کاریاتیدها بلکه فناوری نوینی که برای پاکسازی و ترمیم آنها به کار برده می شود را با دیده تحسین می‌نگرند.

کار بازسازی که در آزمایشگاه انجام می‌شود شامل چاپ شکل ستون زن پیکر روی کاغذ است. هر قطعه با رنگی متفاوت نقش می‌شود و هر روز ناحیه‌ای را که کار ترمیم آن به انجام رسیده است را به نمایش گذاشته می‌شود.
 
در عملیات پاکسازی و مرمت یک لکه قشر تیره که مجسمه را قبل از کار بازسازی پوشانده بود حفظ می‌شود تا مرجعی برای مقایسه وضعیت قبل از کار مرمت و پس از آن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار