روزنامه عکاظ عربستان در مقاله‌ای نوشت زمان انتقال شورای همکاری خلیج فارس از مرحله همکاری به اتحاد فرا رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛پایگاه اینترنتی روزنامه عکاظ عربستان سعودی در مقاله ای به قلم "ترکی الدخیل " نوشت نمی توان نقش‌های بزرگ شورای همکاری خلیج فارس را نادیده گرفت. بیش از 33 سال همکاری بین 6 کشور و رسیدن خیر این شورا به کشورهای همسایه مثل یمن یا عراق و دولت های متحد مثل مصر از جمله نتایج این شورا است. این شورا سخت ترین مراحل از جمله جنگ عراق و ایران و سپس جنگ عراق و کویت را پشت سر گذاشت. سال ها گذشت بی آن که این نهاد بازنگری شود. اکنون این شورا در برابر آزمونی از حیث توانائی اش برای تحول قرار دارد. از همکاری به اتحاد انتقال یابد. این هدف اصلی شورا در سند تاسیسی اش است.

 در ادامه این مقاله آمده است شراکت راهبردی بین عربستان سعودی ، امارات و بحرین می تواند هسته ای برای آغاز اتحاد تدریجی باشد و سپس دیگر دولتها براساس شرایط و خواستشان وارد آن شوند.

در اتحادیه اروپا زمانی که در ابتدا تشکیل شد همه کشورهای اروپا عضو نبودند اما به تدریج و با موفقیت ها و تحول اقتصادی، بقیه کشورها وارد آن شدند حتی برخی کشورها رویای ورود به آن را دارند. کشوری مثل ترکیه چنین رویایی را دارد. آغاز اتحاد منوط به این نیست که همه کشورها ملحق شوند بلکه هر کشوری حق دارد پس از ملاحظه تجربه اتحاد به آن ملحق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار