از حماسه ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب الجزایر نیم‌قرن گذشته است؛ در همین راستا سینمای الجزایر شاهد پروژه‌های سینمایی در این راستا بوده است اما سینمای ایران همچنان از به تصویر کشیدن این حادثه غافل است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، همیشه گذشتن ربع قرن و نیم قرن از یک حادثه تاریخی برای یک مردم و تاریخ یک مملکت از اهمیت والایی برخوردار است؛ به‌ویژه که این اتفاق جرقه یک حرکت جهانی عظیم باشد.

15 خرداد 1342 که همیشه مورد تاکید امام خمینی(ره) بوده است یکی از این روزهاست که سال گذشته شاهد پنجاهمین سالگرد آن بودیم و 15 خرداد سال جاری پنجاهمین سال این حماسه به پایان می‌رسد.

در این بین نگاهی به آثار نمایشی برای این اتفاق نشان می‌دهد که کمتر آثار نمایشی برای به تصویر کشیدن حادثه‌ای به آن عظمت ساخته شده است.

برای 15 خرداد به جز یک سریال و چند تله‌فیلم چیز دیگری در چنته آثار نمایشی ایران وجود ندارد و سینمای ایران نیز هرگز سراغ آن نرفته است.

از معدود آثار نمایشی ساخته شده در این باره سریال «سال‌های برف و بنفشه» به کارگردانی سعید سلطانی و تله‌فیلم «به نام پدر» به کارگردانی رهبر قنبری است.

بنابر این گزارش اما چند ماه قبل‌تر از حماسه 15 خرداد 1342(6 ژوئن 1963) یک اتفاق بزرگ در جهان رخ داد که پیروزی انقلاب الجزایر بود؛ انقلابی که بن‌مایه‌های اسلامی داشت و اتفاق عظیمی در دوران خود بود به گونه‌ای که در برهه‌ای از تاریخ الهام‌بخش انقلابیون بسیاری بود تا جایی که شهید مطهری نیز در این باره دست به قلم شد و در نهضت‌های صد ساله اخیر خود به آن اشاره کرد.

اگر چه درباره انقلاب الجزایر فیلم‌های فراوانی ساخته شده است اما سال 2012 میلادی و در سالگرد پنجاهمین سالگرد انقلاب الجزایر دولت این کشور تصمیم گرفت تا به این مناسبت بار دیگر انقلاب الجزایر و ریشه‌های آن را در سینمای این کشور به تصویر بکشد.

وزارت فرهنگ الجزایر و سینمای کم‌جان این کشور از سال 2012 تا امروز طرح گسترده‌ای را برای این منظور آغاز کرده است که نهایتا 3 اثر ساخته شده و یکی از آنها به مرحله اکران رسیده است.

 
 

 

نخستین اثر فیلم «زبانه» بود که به زندگی شهید «احمد زبانه» نخستین شهید انقلاب الجزایر که در 19 ژوئن توسط نیروهای فرانسوی در المقصله اعدام شد می‌پرداخت.

فیلم «زبانه» که توسط «سعید ولد خلیفه» کارگردانی و توسط موسسه «لیث مدیا» تهیه شده فیلمی بود که برای اسکار 2013 به آکادمی علوم و هنر معرفی شد.

دومین فیلم که نوشتن سناریوی آن در سال 2012(پنجاهمین سالگرد انقلاب الجزایر) آغاز شد، فیلمی درباره زندگی «امیر عبدالقادر» نماد مقاومت الجزایر در قرن 19 و رهبر سیاسی و نظامی «ارتش آفریقا» است.

این فیلم که برای بیننده جهانی و با هزینه سنگین به دو زبان عربیو فرانسوی ساخته شده توسط «الیور استون» تهیه‌کنندگی شده  و «مصطفی عریف» و «چارلز برونت» کارگردانی آن را برعهده دارند.

فیلمی دیگری که در همین راستا ساخته شده فیلم «فاطمه نسومر» است که روایت‌گر قیام زن قهرمان و حکیم الجزایری به همین نام علیه استعمار فرانسه در قرن 19 میلادی است.

این فیلم را «بلقاسم الحاج» در 96 دقیقه کارگردانی کرده است که پس از سال‌ها به سینمای این کشور بازگشته و تلاش کرده تا در این فیلم بخش‌های مختلفی از زندگی این زن قهرمان الجزایری را نشان دهد؛ از تمرد وی بر سنت غلط انتخاب شوهر از سوی خانواده تا مقابله با استعمار فرانسه.

به گزارش فارس بنابر اطلاعات موجود پروژه‌های دیگری نیز در این رابطه در وزارت فرهنگ الجزایر استارت خورده است که در سال جاری خبرهای خروج این فیلم‌ها به صحنه سینمایی این کشور را شاهد خواهیم بود چه اینکه دولت الجزایر در پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب این کشور اقدام به ساخت و ترمیم ده‌ها سالن سینما کرد.

حال با مقایسه رفتار دو کشور با یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخی خود باید این سوال را پرسید که چه اتفاقی باید بیافتد که حادثه‌ای به بزرگی 15 خرداد که امام خمینی(ره) آن را مطلع انتظار خود می‌خواند در سینمای این کشور ارج و قرب یابد.
برچسب ها: وبگردی ، سینما ، قیام ، پانزده ، خرداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.