پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان، با بهره‌گیری از فناوری نانو، توانستند ویژگی‌های یک ماده‌ی مغناطیسی پرکاربرد در صنایع مختلف را بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان، با بهره‌گیری از فناوری نانو توانستند ویژگی‌های یک ماده‌ی مغناطیسی پرکاربرد در صنایع مختلف را بهبود بخشند. 
 
فریت باریم ماده‌ی مغناطیسی است که در ساخت آهن‌رباهای دائمی، محیط‌های ضبط مغناطیسی و جاذب امواج مایکروویو‌ به کار برده می‌شود.

این مواد اندازه، ساختار و خواص مغناطیسی این ماده به شدت به شرایط تولید آن و همچنین طبیعت مواد اولیه‌ی مورد استفاده در فرایند تولید وابسته است. 
 
دکتر پرویز کاملی گفت: در این کار تلاش شده است تا نانوذرات فریت باریم تولید شده و تأثیر دمای بازپخت بر ویژگی‌های مغناطیسی محصول نهایی مورد بررسی قرار گیرد. 
 
در مطالعات موجود عموما برای ساخت نانوذرات فریت باریم از روش‌های مختلفی نظیر سل-ژل و یا هیدروترمال استفاده شده است. اما در این پژوهش، تولید این نانوذرات به روش هم‌رسوبی در حضور غلظت بالای یون هیدروکسید و شرایط دمای پایین فرایند صورت گرفته است. 
 
با توجه به پایین بودن دمای ساخت نمونه‌ها، کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تهیه‌ی محصول نهایی ازنتایج مهم این طرح به شمار می‌روند. 
 
در این گزارش بهترین دما جهت دستیابی به خاصیت مغناطیسی و اندازه‌ی ذرات بهینه، 900 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.


انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، جاذب ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار