بایدها و نبایدهای ازدواج و موانع پیش روی ازدواج موضوع چند برنامه اخیر کافه سوال ، برنامه ای از گروه اجتماعی شبکه دو سیمااست .

 به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ غلامعلی افروز، کارشناس روانشناسی یکی از مهمانان دیشب بود و درباره اصلی ترین مانع ازدواج گفت: باید توجه داشت اولا ازدواج یک نیاز فطری و طبیعی بشر است و هرکس عمدا نخواهد ازدواج کند به زودی دچار اختلالات روانی مثل اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات می شود .
 
وی ادامه داد: انسان با دو مورد به آرامش می رسد، اول یاد خداوند و دوم آرامیدن کنار همسر آرامشگر و کسانیکه ازدواج نمی کنند و یا همجنسگرا هستند  و یا فقط هم خانه دارند و ازدواج نمی کنند هرگز به آرامش واقعی نخواهند رسید.
 
دکتر افروز تاکید کرد: فلسفه خلقت بر اساس ازدواج استوار است و بقای دنیا بر اساس ازدواج است ، پس یک نیاز فطری است و حال اینکه چرا برخی به این نیاز فطری کم اهمیت می دهند، دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل خانواده است و الگوبرداری که فرزندان از پدر و مادر دارند. اگر زن و شوهر با یکدیگر خوب باشند و به آرامش برسند الگوی مناسبی برای فرزندان هستند اما اگر اینطور نباشد باز هم فرزندان از رفتار آنها الگو برداری می کنند.
 
دکتر افروز افزود: علت اصلی عدم ازدواج نه فقرو نه بیکاری است و اینها فقط زمینه عدم ازدواج هستند و نه دلیل اصلی . علت اصلی کم اشتهایی ازدواج ریشه های فرهنگی و روانشناسی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و اگر باور درست نسبت به ازدواج و همسر آرامش گر داشته باشیم خیلی از افراد راغب به ازدواج می شوند.
 
دکتر فائزه مصلحی، کارشناس مذهبی هم دراین باره گفت: وقتی پای صحبت پدر بزرگها و مادر بزرگها می نشینیم، می بینیم که آنها با حداقل ها زندگی را شروع کردند و ازدواج برکت به همراه داشت و در قرآن هم بر این موضوع تاکید شده است . از طرفی توکل باید بر خداوند باشد و متاسفانه در حال حاضر بیشتر توکل بر چیزهای دیگر است و باید اول از هر چیز بر خداوند توکل کرد.
 
وی افزود: در دهه 60 علی رغم وجود مشکلات بسیار، ازدواجهایی که صورت گرفت پایدارترین ازدواج ها بود، اکثرا دانشجو با دست خالی بودند اما یک اصل اساسی داشتند و آن اینکه از در کنار هم بودند به آرامش می رسیدند .
 
دکتر مصلحی نیز تاکید کرد:مشکل اساسی بر سر راه ازدواج مشکل فرهنگی است و باید این نگاه فرهنگی که نگاه غلط و نشات گرفته از فرهنگ تهاجمی غرب است اصلاح شود .به طور مثال پسری که از کودکی عروسک باربی خواهر خود را می دیده و در بزرگی هم بیشتر معیارهایش بر اساس ظاهر است و یا دخترانی که فقط به مدرک طرف مقابل توجه می کنند بدون آنکه تواناییهای تجربی فرد مقابل را بشناسند.
 
دکتر غلامعلی افروز، کارشناس روانشناسی نیز تاکید کرد؛ باید علوم  و آمار هم اصلاح شود و اطلاعات درست به جوانان داده شود به طور مثال گستره سنی افراد تغییر کرده است و  در عین حال که سن بلوغ پایین آمده اما سن زایمان افزایش یافته و به راحتی زنان با سن بیشتر زایمان می کنند .الان خانمهای 40 ساله امروز همانند خانمهای 20 ساله قبل هستند و و سن افراد مرتبط با سه مقوله است شناسنامه، سن زیستی و نشاط زیستی ...در مورد تحصیلات هم باید توجه داشت تجربه کار مفید در بازار همانند یک مدرک دانشگاهی و یا بیشتر از آن ارزشمند است . این نگاههای غلط موانع ازدواج است که باید آنها را شناخت و حل کرد.
 
دکتر افروز در پایان یادآور شد؛ یک نهاد مقتدر همچون وزارت خانواده نیاز داریم تا با کمک رسانه ملی و این وزارتخانه بتوان به طور همه جانبه به موضوعات مختلف خانواده پرداخت.
 
برنامه «كافه سؤال» كاري از گروه اجتماعي شبكه دو سيما است كه اين فصل از آن را مژده لواساني اجرا مي كند. اين برنامه از شنبه تا دوشنبه ساعت 21 از شبكه دو پخش مي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار