فعال صلح آمریکایی: راهبرد آمریکا در افغانستان شکست خورده است

یک فعال صلح آمریکایی، مذاکره با طالبان و تبادل پنج زندانی آنان با یک سرباز آمریکایی را نشانه شکست راهبرد آمریکا در افغانستان و ناتوانی ماشین نظامی واشنگتن در مهار نیروهای شورشی در آن کشور دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،ˈجو لومباردوˈ هماهنگ کننده ˈائتلاف ملی علیه جنگˈ و فعال صلح آمریکایی  اعلام کرد: پس از 12 سال اشغال و حضور نظامی در افغانستان، اعلام مذاکره با طالبان و آزادی اعضای آن نشان داد ماشین نظامی آمریکا نتوانسته این گروه را از بین برده و به شورش در افغانستان پایان دهد.

وی حملات جمهوریخواهان به اوباما و واکنش کاخ سفید به انتقادها درباره تبادل زندانیان طالبان با ˈبوئی برگدالˈ را موضوعی بی اهمیت برای افکار عمومی آمریکا دانست و گفت: مردم آمریکا از سیاست های جنگ طلبانه خسته هستند و اساسا اهمیتی به این دعوا نمی دهند. آن ها فقط می خواهند آمریکا بار دیگر پایش به جنگی دیگر باز نشود.

این فعال ضد جنگ با اشاره به مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه در بخش های عمومی این کشور گفت: مردم از اینکه میلیاردها دلار بودجه کشور صرف جنگ در افغانستان شده عصبانی هستند و نگه داشتن یک نیروی محدود در افغانستان تاثیر خاصی بر ثبات و امنیت این کشور نخواهد داشت.

وی درباره تغییر نگرش افکار عمومی آمریکا به موضوع جنگ و حمله به دیگر کشورها گفت: تجربه جنگ افغانستان و عراق، تاثیر شگرفی بر مردم گذاشته و دیدگاه آنان نسبت به سال 2001 و پس از حملات یازدهم سپتامبر، تغییر بزرگی کرده است.

لومباردو افزود: در تمام نظرسنجی های صورت گرفته در سالهای اخیر، اکثر مردم گفته اند نمی خواهند آمریکا بار دیگر وارد جنگ نظامی شود. شما دیدید که در موضوع سوریه که دولت و کنگره آماده می شدند تا به بهانه سلاح شیمیایی به سوریه حمله کنند، فشار افکار عمومی باعث انصراف دولت اوباما از اقدام نظامی در سوریه شد.

/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.