مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان از خسارت 400 میلیارد تومانی سیل‎های ویرانگر در این استان خبر داد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ، ایرج حیدریان گفت: 120 مورد سیل کوچک و بزرگ در مدت 20 سال اخیر در گلستان ثبت شده است که برآوردهای انجام شده نشان میدهد خسارات سیل حدود 400 میلیارد تومان بوده است.

وی، اجرای طرحهای آبخیزداری را در کاهش خسارتهای سیل مهم خواند و تصریح کرد: این طرح مدتهاست که در گلستان اجرایی شده و بیش از یک میلیون هکتار از زمینهای گلستان نیازمند اجرای طرحهای آبخیزداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان افزود: شدت بارانهای موسمی در ماههای گرم سال در اکثر اوقات منجر به بروز سیلهای ویرانگر میشود که در این مواقع رودخانههای استان جوابگوی این حجم آب نیست.

حیدریان بیان داشت: سیلابهایی با دبی حدود 300 الی 400 مترمکعب در ثانیه در گلستان به وقوع پیوست که این مسئله میتواند رسوبات قابل توجهی را حمل کند.

وی با بیان اینکه حدود سه برابر نُرم جهانی رسوب در داخل سدهای گلستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اجرای طرحهای آبخیزداری علاج خسارت زیاد سیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان افزود: مطالعات اجرایی و عملیات آبخیزداری در سطح 700 هزار هکتار انجام شده است و حدود یک میلیون هکتار نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری دارد.

حیدریان با بیان اینکه اجرای طرحهای آبخیزداری نیازمند 170 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: پروژههای بندخاکی، سازههای سنگینملات بتنی، سازههای تور سنگی و گابیونی در سطح استان انجام شده است.

وی یادآور شد: طرح آبخیزداری با سازه بتنی روستای قرنآباد مدت چهار سال است که به بهرهبرداری رسیده و در این مدت بیش از 10 هزار مترمکعب رسوب در پشت این طرح آبخیزداری جمع آوری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان گفت: عدم فرسایش خاک، افزایش سطح آبهای زیرزمینی از دیگر مزایای اجرای طرحهای آبخیزداری است.

حیدریان با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در گلستان حدود 16 تن در هکتار است، ابراز داشت: حدود 140 میلیون مترمکعب کاهش آبهای زیرزمینی در سالهای جاری در گلستان وجود داشت/س .

.
برچسب ها: خسارت ، سیل ، ویرانگر ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.