آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه تولید سلاح اتمی مصداق بارز فساد فی‌الارض است، گفت: فقه شیعه و اسلامی امروزه باید با افتخار در دنیا سربلند کند چراکه این فقه در تمام مراکز حقوقی دنیا اشاعه پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی" مرجع تقلید و مدرس حوزه علمیه قم با حضور در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی که هم اکنون در حال برگزاری است، اظهار داشت: بحث امام خمینی(ره) و سیاست خارجی یکی از بحث‌های مهمی است که با مسائل فقهی ارتباط پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: معتقدم که امام خمینی(ره) به خوبی اصول مسلمی که در قرآن و سنت وجود دارد را به خوبی درک کرده و در سیاست خارجی پیدا کردند و مسئله دیگر آن‌که فقهی شیعی اثبات کرد که در دنیای امروز برای حل مشکلات جهانی و تعامل ملت‌ها با یکدیگر قدرت اول در پاسخ‌گویی قرار دارد و شاهد روشن آن مسئله سلاح‌های کشتار جمعی؛ سلاح‌های اتمی، سلاح‌های میکروبی و شیمیایی که رهبر انقلاب آن را ارائه دادند و شاهد بسیار قوی در این ادعا هستند و من معتقدم اگر خود حضرت امام(ره) اکنون در میان ما بودند همین فتوا را صادر می‌کردند چرا که این فتوا برخواسته از قرآن کریم و اصول اجتهادی در فقه شیعه است.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: در قرآن آیاتی داریم که خداوند انسان را مکلف می‌کند تا از نظر قوا خود را در حد بالایی قرار دهد، قدرت و قوای انسان باید از هر نظر هم چون استفاده از علم روز دنیا و تجهیز به آن بر می‌آید و از این آیه استخراج می‌شود.
 
وی ادامه داد: ما یک قاعده فقهی داریم که ریشه قرآنی دارد و آن این که فساد کردن در زمین حرام است از نظر لغت فساد خروج از حد اعتدال است هر نوع خروج از حد اعتدال است فساد در زمین مصادیق بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به کشتن غیرنظامیان، از بین بردن نسل‌ها، تخریب محیط زیست، کشتار زن‌ها و... اشاره کرد.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم فساد حرام است انسان حق ندارد که آن را انجام دهد و بر روی زمین فساد کند.
 
وی اظهار داشت: در سلاح اتمی دو ویژگی مهم جود دارد یک این که استفاده از این سلاح موجب می‌شود تا هم نظامیان و هم غیرنظامیان کشته شوند و دومین ویژگی آن این که این سلاح اختصاص به مکان و زمان خاصی ندارد با تاثیر این دو ویژگی بر هر محققی روشن می‌شود که تولید سلاح اتمی مجاز نیست و از این رو تصمیم می‌گیریم که از نظر قرآنی اسراف بر روی زمین حرام است تا جایی که پیامبر بیان می‌کرد جنگ را برای خدا و به نام خدا آغاز کنید بنابراین هدف از آغاز جنگ در اسلام رهایی ملت‌ها از کفر و شرک است از این رو جنگ باید تنها برای مقابله کفر و شرک آغاز شود و جنگی که برای غیر از این باشد فساد محسوب می‌شود.  
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: فقه شیعه و اسلامی امروز باید با افتخار در دنیا سربلند کند چرا که این فقه در حال حاضر در تمام مراکز حقوقی دنیا اشاعه پیدا کرده است و مدعیان حقوق بشر در هر زمانی نیاز داشته باشند قانونی مطرح می‌کنند اما اسلام از ابتدا تا آینده بهترین شرایط و ضوابط را دارد که از جمله آن حرام بودن فساد و تعدی است.
 
وی تصریح کرد: در قرآن کریم قانونی به نام قانون مقابله به مثل داریم اما این قانون هیچ گاه مطلق نیست مثلا اسلام اعلام می‌کند اگر کفار در جنگ نیروهای شما گرفت اسیر کرد و سپس تکه تکه کرد شما حق ندارید چنین کنید حتی اگر آب آشامیدنی شهر شما را مسموم کرد حق چنین کاری را ندارید.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: تولید سلاح اتمی مصداق بارز فساد فی‌الارض است عقل سلیم بشر این مهم را قبیح می‌داند از این روست که جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب به صدور چنین فتوایی اقدام کردند، هم چنین ما خوشحال هستیم که این بعد دینی ما به مراکز علمی رسوخ پیدا کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فقه ، شیعه ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار