مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کود آبیاری زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که از طریق انتخاب سیستم آبیاری، توزیع یکنواخت آب را در مزرعه یا باغ داشته باشد و این شرط اصلی در بحث کود آبیاری است.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کود آبیاری عبارت است از مصرف کودهای شیمیایی همراه با آب آبیاری .

وی افزود: در این روش محلول کودی (کود محلول)، در داخل آب آبیاری تزریق و در سطح مزرعه پخش می‌شود.

یوسفی راد ادامه داد: سیستم‌های آبیاری تحت فشار که تأسیسات مجهز دارند برای کود آبیاری مناسب‌تر هستند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: علاوه بر کود می‌توان از مواد دیگری همراه با آب آبیاری همچون کود؛ سموم و مواد تنظیم کننده رشد را نیز به کار برد.

یوسفی راد گفت: اگر توزیع آب در مزرعه بطور یکنواخت نباشد ممکن است بخش‌‌هایی از مزرعه از کود کمتری برخوردار و در نتیجه با کمبود عناصر غذایی مواجه شوند، و بخش‌های دیگر کود بیشتری دریافت کنند و مشکل سوختگی و غلظت زیاد عناصر غذایی مطرح شود.

وی اظهار داشت: در کود آبیاری توزیع آب یکنواخت بوده و به اندازه نیاز گیاه آب به خاک داده می‌شود و در نهایت شست و شوی عناصر غذایی ‌بخصوص نیترات در خاک کمتر است و این مسئله از نقطه نظر آلودگی آب‌های زیرزمینی و اثرات زیست محیطی حایز اهمیت است.

یوسفی راد تاکید کرد: در این روش بازده کود مصرفی بیشتر است و در مجموع مصرف کود کاهش پیدا می‌کند و هزینه کمتری صرف خرید کود می‌شود./ب
 

برچسب ها: انتخاب ، سیستم ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.