مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کنترل بیولوژیک همانند مبارزه با سموم شیمیایی نیستند که به سرعت اثر کنند و به خاطر همین کشاورزان استقبال زیادی از استفاده از کنترل بیولوژیک ندارند، این در حالی است که مبارزه بیولوژیک اثرات ماندگارتری نسبت به سموم شیمیایی دارد.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در واقع سموم شیمیایی نظم طبیعی موجود در نظام طبیعت را برهم می زنند در حالی که کنترل بیولوژیک باعث ایجاد تعادل در طبیعت می شود.

وی تشریح کرد: کنترل بیولوژیک برای کاهش استفاده از سموم شیمیایی یعنی استفاده از عوامل زنده برای کنترل آفات و حشرات است.

وی ادامه داد: با کنترل بیولوژیک می خواهیم آفات را کنترل کنیم بدون اینکه محصولات کشاورزی آلوده شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: استفاده از سموم شیمیایی علاوه بر آثار مخرب بر روی سلامت انسان و محیط زیست، عوامل طبیعی مفید را نیز از بین می برد.

وی اظهار داشت: باید در جامعه و شبکه کشاورزی به این باور برسیم که روش‌های مبارزه شیمیایی آخرین ابزار و راهکار در مدیریت آفات کشاورزی است.

اسکندری تاکید کرد: یکی از مشکلات موجود در زمینه کنترل بیولوژیک واردات عوامل بیولوژیک است چرا که بدون بررسی دقیق وارد کشور می شوند در حالی که عوامل بیولوژیک با هر منطقه ای سازگاری دارند بنابراین واردات این عوامل باید حساب شده باشد و در این زمینه از گروه های متخصص استفاده شود.
 
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: کنترل ، شیمیایی ، آفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.