نظر مهمان‌پرست درباره حاج قاسم/حق «متکی» نبود که با او اینگونه برخورد شود

ششمین سخنگوی وزارت خارجه و سفیر کنونی ایران در ورشو درباره ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر احساس می‌کردم می‌توانم جزو افرادی باشم که اجازه رقابت پیدا می‌کنند، حتما تا آخرش می‌ماندم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،رامین مهمان‌پرست ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی، متولد 1339 تهران، اکنون به عنوان سفیر جدید ایران در ورشو راهی لهستان شده و در 10 آبان ماه 1388 رسما کار خود را به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز کرد. او که فارغ‌التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، پیش از اینکه ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی شود، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور و سفیر ایران در تایلند بوده است.

وی همچنین رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در دوران وزارت علی‌اکبر صالحی بود و در این باره عنوان کرد که حتی یک ریال هم به عنوان بودجه دیپلماسی عمومی به وزارت امور خارجه داده نشد.

او که 42 ماه سخنگوی دستگاه دیپلماسی در دوران وزرات منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی بود، در 21 اردیبهشت ماه 1392 پس از ثبت نام در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از سمت سخنگویی استعفا کرد و سید عباس عراقچی عهده‌دار این سمت شد و بعد از آن نوبت به مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسید.

وی در این گفت‌وگو از استعفایش از سمت سخنگویی و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت و عنوان کرد که از اینکه از سمت سخنگویی استعفا کرده پشیمان نشده.

ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سخنگویی بخشی از زندگی و شخصیتش شد، درباره انتصاب مرضیه افخم به عنوان هشتمین سخنگوی این دستگاه و اولین بانوی سخنگوی وزارت خارجه، معتقد است که با اینکه ورود به این صحنه خیلی سخت بود، ولی افخم ورود خوبی داشت.

مهمان‌پرست می‌گوید که دلش برای همکاران در رسانه‌های مختلف و کار شیرین رسانه‌ای، تحلیلی و خبری تنگ می‌شود.

او که برکناری وزیر خارجه پیشین در زمان او صورت گرفت، منوچهر متکی را یک چهره زحمتکش، خدوم و پرتلاش می‌داند که در صحنه‌های مختلفی که مسئولیت داشته زحمات زیادی کشیده و معتقد است که حق متکی نبود که با او اینگونه برخورد شود.

وی درباره انصرافش از کاندیداتوری ریاست جمهوری هم گفت که به توصیه کسی انصراف نداده و در عین حال عنوان کرد: اگر احساس می‌کردم می‌توانم جزو افرادی باشم که اجازه رقابت پیدا می‌کنند، حتما تا آخرش می‌ماندم.

  سیاست خارجی دولت یازدهم را چگونه می‌بینید؟

مهمان‌پرست: کشور ما مورد توجه کشورهای مختلف دنیاست و به دلیل شرایط فوق العاده استراتژیک، جغرافیایی، منابع عظیم انرژی و حرف‌هایی که برای دنیای امروز داریم، ‌ایران مورد توجه است. اگر بتوانیم فضای سنگین سیاسی که برخی کشورها سعی می‌کنند علیه کشور ما ایجاد کنند، به سمت یک همکاری جدید پیش ببریم و فشارهای ظالمانه‌ای که سعی می‌کردند به ملت ما تحمیل کنند را از کشور دور کنیم، آن وقت متوجه می‌شویم که ملت‌ها در بخش‌های مختلف چه میزان علاقه و آمادگی برای توسعه روابط با کشورمان دارند.

همین مقدار حجم رفت و آمدهای سیاسی و سفر وزرای خارجه اتحادیه اروپا نشانگر آن است که آنها رقابتی در توسعه همکاری‌ها با ایران دارند. فقط از سایه این فشارهای سیاسی است که یک مقدار نگران هستند و به محض اینکه نگرانی آنها رفع شود، حتما شاهد صحنه رقابت دیدنی در توسعه همکاری با ایران خواهیم بود.

یکی از نگرانی‌های کشورهای اروپایی این است که اگر این فضا به فضای همکاری تبدیل نشود، شاید زمان برای حضورشان در ایران دیر شده باشد و رقبای دیگری جای خود را در ایران تثبیت کرده باشند و به همین خاطر نمی‌خواهند فضا و بازار ایران را از دست بدهند.

اگر بتوانیم در کنار مذاکراتی که صورت می‌گیرد در فضای دیپلماسی عمومی و افکار عمومی دنیا فعالیت خودمان را توسعه و حقانیت ملتمان را به گوش مردم دنیا رسانده و از واقعیت‌های کشور دفاع کنیم، انشاءالله با نتایج خوبی که از مذاکرات عاید کشورمان می‌شود، فضا بازتر می‌شود و با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف خصوصی و شرکت‌های مختلف عمومی و خصوصی، می‌توانیم سرعت کشور را افزایش دهیم و وضعیت بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

*برای رژیم صهیونیستی مشروعیت قائل نیستیم

  عملکرد ایران در قبال کشورهای منطقه خلیج فارس و روابط تهران و ریاض را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهمان‌پرست: همواره اعلام کرده‌ایم با همه کشورهایی که به حقوق ملت ما احترام می‌گذارند و خودشان از مشروعیت برخوردارند، آماده توسعه همکاری‌ها هستیم. ما برای رژیم صهیونیستی مشروعیت قائل نیستیم و از دایره بحث ما خارج است. هر کشور دیگری که از دشمنی دست برداشته و به حقوق مردم ما احترام بگذارد، حتما پاسخ بسیار مناسبی را از طرف کشور ما برای همکاری دریافت خواهد کرد.

کشورهای منطقه حتما جزو اولویت‌های سیاست خارجی ما هستند، ما و کشورهای همسایه و منطقه می‌توانیم به کمک هم در جهت ایجاد ثبات و امنیت و پیشرفت برای مردم گام برداریم. هر چقدر سایه فشارهای قدرت‌های بزرگ از منطقه ما کمتر شود و کشورهای منطقه هر چقدر مستقل‌تر و براساس منافع ملی خود بیشتر تلاش کنند، این همکاری‌ها شکوفاتر‌ خواهد شد. از طرف ایران هیچ محدودیتی برای این همکاری‌ها وجود نداشته و امیدواریم شرایط خوبی که در فضای بین‌الملل به وجود می‌آید باعث شود کشورهای منطقه تلاش بیشتری را صورت دهند و از ظرفیت خوبی که در ایران وجود دارد استفاده کنند و برای ایجاد منطقه‌ای که می‌تواند در دنیا نمونه باشد همکاری‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهند.

  ارزیابی شما از نقش کنونی ایران در مدیریت تحولات منطقه چیست؟

مهمان‌پرست: بدون تردید تحولات منطقه به نفع کشورهای منطقه صورت گرفته و نشانگر شکست توطئه‌های کشورهای خارج از منطقه و فکر شومی است که برای مردم این منطقه داشتند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در مدیریت این تحولات و خنثی کردن این فتنه‌ها نقش غیرقابل انکاری است. ما همواره آمادگی خود را برای حل بحران‌های منطقه‌ای، ایجاد ثبات و امنیت در منطقه اعلام کرده و معتقد بودیم که تنها جایی که برای آینده هر کشوری می‌تواند تصمیم بگیرد فقط مردم همان کشورها هستند نه کشورها و قدرت‌های خارج از منطقه که بخواهند نظراتشان را تحمیل کنند.

خوشبختانه بهترین مردمسالاری دینی در کشور ما الگو شده و همین مردمسالاری را می‌توانیم در کشورهای دیگر منطقه مشاهده کنیم که نتیجه آن شاید به مذاق برخی قدرت‌ها خوش نیاید، ولی خواست مردم کشورهای منطقه را نشان می‌دهد از جمله انتخاباتی که در افغانستان برگزار و مردم می‌‌خواهند خودشان تعیین کننده سرنوشتشان باشند. در عراق، سوریه، لبنان و همه کشورها مردم می‌بایست تعیین کننده آینده خود باشند و کشورهایی که کمتر به مردم برای مشارکت در تصمیمات سیاسی خود راه می‌دهند باید بدانند که اگر به دنبال پیشرفت کشور خودشان هستند و می‌خواهند تنش‌ها و درگیری‌‌ها در داخل کشورشان کاهش پیدا کند، بهترین شکل آن احترام به حقوق ملتشان است و اینکه اجازه دهند آنها در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور یافته و مشارکت داشته باشند.

قطعا تکیه به قدرت یک ملت، آنها را قوی‌تر خواهد کرد تا اینکه به قدرت‌های خارجی تکیه داشته باشند و ثبات و امنیت آنها را، ملت خودشان تضمین می‌کند.

*روابط با لندن رو به بهبود/ اتاوا به حقوق ملت ایران احترام بگذارد

  در دوران سخنگویی شما تحولاتی در مناسبات تهران با لندن و اتاوا رخ داد، آینده روابط ایران با انگلستان و کانادا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهمان‌پرست: ما با هر دولتی که دست از دشمنی با ملت ایران بردارد، آماده توسعه همکاری‌ها هستیم، ولی اگر اصرار به دشمنی و رفتار غیرمنطقی داشته باشند خودشان را از رابطه خوب با ملت ما محروم می‌کنند. روابط با انگلستان رو به بهبود است و مسیر همکاری‌ها به تدریج در حال طی شدن است و در آینده می‌تواند به سطح همکاری‌های خوب دو کشور بازگردد.

درباره کانادا، امیدواریم نوع مواضع دولت حاکم بر کانادا به سمتی پیش برود که به حقوق ملت ما بیشتر احترام بگذارند و مسیر همکاری‌ را به جای مقابله در پیش بگیرند. حتما ظرفیت برای همکاری بین دو کشور ظرفیت بالایی خواهد بود.

*وزارت خارجه در دوران ظریف

  ارزیابی شما از وزارت خارجه‌ای که اکنون محمدجواد ظریف سکاندار آن است چگونه است؟ اگر بخواهید نمره‌ای بدهید چه نمره‌ای می‌دهید؟

مهمان‌پرست: نمره را مردم باید بدهند. یکی از حساس‌ترین شرایط تاریخی کشور مقطع کنونی است و سنگین‌ترین مسئولیت در این مقطع بر عهده وزارت خارجه قرار گرفته و بحث مذاکرات که به شکلی مسائل مختلف کشور را تحت الشعاع خود قرار داده با مسئولیت وزارت خارجه در حال پیگیری است.

امیدوارم دوستان ما بتوانند توفیقات بزرگی را به دست بیاورند و برای یک ملت بزرگ که ‌هزینه‌های سنگینی را برای استقلال خود پرداخت کرده‌اند، خدمت شایسته‌ای را انجام دهند. وزارت خارجه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و از نیروهای قبلی و نیروهایی که یک مدتی از وزارت خارجه دور شده بودند استفاده می‌کند و تلاش آقای ظریف این است که از همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی استفاده شود و امیدواریم شاهد نتایج این تلاش‌ها باشیم. توسعه همکاری‌ها و رفت و آمدهای سیاسی و نقش آفرینی بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی، ابتکارات جدید در همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه می‌تواند شاخص‌هایی باشد که مردم براساس آن به دستگاه سیاست خارجی نمره بدهند.

  آینده مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا توافق جامع حاصل خواهد شد؟

مهمان‌پرست: باید ببینیم چه فضایی می‌تواند کمک کند یک مذاکرات موفق باشد و چه فضایی یک مذاکرات را با شکست روبرو می‌کند. ما کشوری اهل منطق هستیم و هیچ وقت از مذاکره نگرانی نداشته و نداریم. از ابتدا بحث این بود که از چه موضعی وارد مذاکره شویم که به نفع ملت ماست.

طرف‌های غربی و قدرت‌های مقابل ما تلاش می‌کردند شرایط مذاکره به گونه‌ای باشد که ما از موضع ضعف مجبور به مذاکره شویم. نتیجه مذاکره از موضع ضعف، مشخص است.تلاش ما این بود که از موضع قدرت در دفاع از منافع ملی وارد مذاکره شویم.

شرایطی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری 1392 پیش آمد، با هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری، موضع ما را به موضع اقتدار تبدیل کرد.

کشوری که می‌خواهد از منافع ملی خود دفاع کند، باید بداند برای داشتن اقتدار دو مؤلفه اقتدار ملی و داخلی و اقتدار منطقه‌ای شرط اساسی است. اقتدار ملی زمانی به وجود می‌آید که شما از وحدت و انسجام ملی و وحدت فرماندهی و رهبری برخوردار و اصول، ارزش‌ها و چارچوبی را داشته باشید که از آن پیروی کنید. به همین دلیل مقام معظم رهبری سال 1392 را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند، چون ما برای اقتدار ملی، احتیاج به یک حماسه داشتیم.این انتخابات با رهبری بسیار دقیقی که برای مشارکت هر چه بیشتر مردم ما به وجود آمد، از کشور ما یک چهره صاحب اقتدار و منسجم و متحد ارائه کرد.

انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و شرایط ایجاد شده پس از آن، برگ برنده‌ای برای ملت ما شد و به امیدهای مخالفان نظام برای اینکه تفرقه، درگیری و یأس در بین مردم ایجاد و باعث حضور کمرنگ آنها در انتخابات شود، پایان داد و به برگ درخشانی در تاریخ سیاسی کشور تبدیل کرد.در کنار این انتخابات و حضور منسجم ملت که مشارکت فعالی داشتند و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری برای دفاع از منافع ملی، حضور منطقه‌ای بسیار قدرتمندی را داشتیم و این اقتدار منطقه‌ای می‌توانست از طراحی که برای خنثی کردن فتنه‌های دشمنان در منطقه ایجاد می‌شد، قابل نتیجه‌گیری باشد.

کشوری صاحب اقتدار منطقه‌ای است که بتواند اهداف خود را در منطقه به خوبی محقق کند یا حداقل از تحقق فتنه‌ها و طراحی‌های دشمنان در منطقه جلوگیری کند و اگر کشوری این توانایی را پیدا کرد، یعنی صاحب اقتدار منطقه‌ای شده است.

اتفاقاتی که در منطقه ما طراحی می‌شد از جمله حوادث سوریه، عراق، لبنان و... به شدت روی آن سرمایه‌گذاری شده بود و خوشبختانه این طراحی‌ها به نتیجه نرسید و نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه روشن‌تر شد و نفوذ و اقتدار ملت و کشور ما را بیشتر نشان داد.

مذاکرات ایران و 1+5 از زمانی آغاز شد که ما بعد از انتخابات از یک موضع اقتدار ملی و هم از موضع اقتدار منطقه‌ای قابل توجهی به خاطر حوادثی که مدیریت شده بود، برخوردار شدیم. بنابراین انتظار خوش‌بینانه داشتن از مذاکرات به این دلیل صورت گرفت. اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد بستگی دارد به اینکه ما در طول زمانی که به سمت جلو می‌رویم، بتوانیم عوامل اقتدار خود را حفظ و تقویت کنیم.

حتما یکی از طراحی‌های مخالفان نظام ما و قدرت‌های زیاده‌خواهی که مقابل ما قرار گرفتند، این است که از این فرصت زمانی استفاده و عوامل اقتدار ما را به ضعف تبدیل و هم اقتدار منطقه‌ای ما را تضعیف کرده و هم اقتدار ملی ما را تضعیف کنند. آنها حتما خوشحال می‌شوند که در داخل تفرقه و اختلاف ایجاد شود و وحدت و انسجام ملی از بین رفته و نارضایتی صورت گیرد.ما باید هوشمند باشیم و بدانیم در این شرایط به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم و باید از رهبری بسیار دقیقی که صورت می‌گیرد، تبعیت کنیم.

باید از چارچوب، اصول و ارزش‌های خود حمایت کرده و از نمایندگانمان که در این صحنه وارد شدند هوشمندانه دفاع کرده و آنها را تقویت کنیم و چهره واحدی از کشور به نمایش بگذاریم که همه در دستیابی به حقوق و منافع ملی، متحد و منسجم هستیم و در کنار آن نیز مراقب توطئه‌هایی که در منطقه دنبال می‌کنند، باشیم. خنثی کردن طراحی‌هایی که در منطقه ما صورت می‌گیرد به اقتدار کل کشورهای منطقه کمک می‌کند و منافع همه کشورهای منطقه را تأمین خواهد کرد و صلح و آرامش را به منطقه ما بازخواهد گرداند. با توجه به این شرایط تا موقعی که عوامل اقتدار ما حفظ و تقویت شود، مذاکرات می‌تواند موفق باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار