معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: مدیریت تلفیقی کنترل آفات در آذربایجان غربی به منظور تولید محصول سالم و شناسه‌دار اعمال شده است.

مقصود قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در طول سنوات گذشته مصرف سموم اعم از حشره‌کش، قارچ‌کش، علف‌کش و... متوسط یک‌هزار و 200 تن در سال بوده که در طول سه سال گذشته کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: جایگزینی سموم کم‌خطر به جای سموم پرخطر، کاهش دز مصرف سموم در واحد، کاهش محلول مصرفی در هکتار با اصلاح ناوگان سمپاشی و جایگزینی سمپاش‌های توربولایز باغی و زراعی به جای سمپاش‌های غیراستاندارد از اقدامات انجام شده در خصوص کاهش سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی است.

قربانی نمونه‌برداری تصادفی از محصولات به منظور آنالیز باقیمانده سموم و ارائه برنامه‌های عملی و ترویج و اقدام به فرهنگ‌سازی در مصارف محصولات سالم و خطرات ناشی از استفاده بی‌رویه از سموم را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی اعلام کرد: عمده‌ترین و اصلی‌ترین شیوه در مبارزه با آفات کشاورزی، اعمال مدیریت تلفیقی کنترل آفات از طریق استقرار شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی‌بخشی‌های دولتی و خصوصی در عرصه‌های تولید محصولات کشاورزی و تعیین مناسب‌ترین زمان مبارزه است.

قربانی گفت: استفاده از آمار و اطلاعات هواشناسی در بروز و طغیان آفات و بیماری‌های گیاهی و اعمال کنترل‌های غیرشیمیایی از قبیل مبارزات زراعی، مکانیکی و بیولوژیکی در محصولات مختلف از اقدامات انجام شده در اعمال مدیریت تلفیقی کنترل آفات است/ش/ن.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.