تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام گفت: از درون مثلث دموکراسی، اخوان‌المسلمین و نظام پیشین مصر معمایی سردرآورده به نام تله قانون اساسی که باید به راهکاری برای حل آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین "داوود فیرحی" استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام با حضور در نشست نگاهی به انتخابات مصر، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای که ظهر امروز در ساختمان خبرگزاری دیپلماسی ایرانی برگزار شد، تحت عنوان وضعیت اخوان‌المسلمین پیش و پس از انتخابات در مصر و منطقه گفت: اخوا‌ن‌المسلمین جنبشی است که از سال ۱۹۲۸ تاسیس و در داخل خود دگرگونی رادیکال نظامی داشته و از ۱۹۹۱ به بعد به جنبشی گرایش پیدا کرد به نام «دموکراسی»، اما آنچه که اهمیت دارد پدیده مهمی است که ظهور مثلثی در مصر و خاورمیانه به نام مصر، دموکراسی و میراث نظام قدیم را شکل داده است.  
 
وی تصریح کرد: اخوان‌المسلمین جنبشی است که یکسال قدرت را در مصر در اختیار داشت که شکست خورد، اما در منطقه جنبشی بالنده است.  
 
حجت الاسلام والمسلمین فیرحی اظهارداشت: عزم دولت السیسی این است که به سمت سرکوب این جنبش پیش برود و هرجا مشکل اقتصادی و سیاست خارجی وجود دارد، آن را به اخوان ارجاع دهد.  
 
این تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام افزود: در مقابل اخوانی‌ها بیانیه‌هایی دادند و سه موضع را به طور جدی مطرح کردند که یکی از آن‌ها اینست که انتخابات را به نام نقشه واماندگی معرفی کردند و اسم انتخابات را انتخابات خون گذاشته بودند، البته تا حدودی نظرشان تائید شد، چون پس از برگزاری انتخابات اعلام شد که السیسی ۹۲ درصد رای آورده که این‌‌ همان اعلامی بود که حزب خلق برای حسنی مبارک اعلام می‌کرد.  
 
وی اظهار داشت: از درون مثلث دموکراسی، اخوان و نظام پیشین معمایی سردرآورده به نام تله قانون اساسی که باید منظور آن را بررسی کرد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی ادامه داد: کشورهای خاورمیانه به شدت نوعی از دموکراسی را دنبال می‌کنند که آرمان خود را در قانون اساسی بگنجانند و سنتی شده که هرکسی قدرت را در دست گرفت، در قانون اساسی تغییر ایجاد کند، یعنی از طریق تغییر قانون اساسی اقدامات خود را پیش ببرد که این اولین تله است.  
 
این تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام اضافه کرد: دومین تله آن است که این کشور‌ها به خاطر تجربه تاریخی و رشد دولت چپ‌گرا و سکولار طبقه متوسط آموزش دیده تربیت کردند که قلم به دست و اهل تشکر هستند و به لحاظ پایگاه اجتماعی و علمی در وضعیت برابر با مسلمانان هستند.  
 
وی تصریح کرد: هر قدرتی که می‌خواهد قانون اساسی بنویسد، آن را با ایده خود می‌نویسد و نصف به علاوه یک خارج از قانون است که این امر در داخل قانون یک اعتراض نهفته است و این امر را هم در زمان مرسی و هم در زمان السیسی دیدیم و به جای اینکه قانون اساسی راهی برای اختلاف باشد، راهی برای آغاز اختلاف می‌شود و این آغاز نامشروعی است.  
 
حجت‌الاسلام فیرحی افزود: در این کشور‌ها نکته سومی وجود دارد که بسیار بااهمیت است که آن خود قانون اساسی بوده که در شش و هفت ماه اول قانون اساسی افکار عمومی آن را نمی‌پذیرند و مسائل سیاسی و فرهنگی در آن دخیل می‌شود.  
 
این تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام اظهار داشت: اخوانی‌ها دو مدل هستند که یکی سنتی فکر می‌کنند، مثل سال ۲۰۱۱ که به ائتلاف شرعیه نگاه می‌کنند که بر این اساس می‌توانند یارگیری کنند و به قانون اساسی زمان مرسی برگردند و می‌گویند باید علیه دولت مقاومت کرد، البته مقاومت آن‌ها دیپلماتیک است.  
 
وی ادامه داد: بخش دیگر تمایل به استراتژی سیاسی اخوان دارد و این دگرگونی را جدی گرفته‌اند و به جلسه پنهانی برخی مصری‌ها و تونسی‌ها در ترکیه با اردوغان استناد می‌کنند که به نظر می‌آید جلسه بازاندیشی انتقادی در مجموعه اخوان است که می‌خواهد بگوید قانون اساسی خیلی مهم نیست و باید بیشتر به دموکراسی فکر کرد، چون براین اساس می‌توانند احزاب جدید درست کنند و تحت فشار اجتماعی بپذیرند که اسلام‌گرایان در آن شرکت کنند که این امر به دموکراتیک بودن مصر کمک می‌کند.  
 
حجت‌الاسلام فیرحی بیان داشت: اردوغان در اولین سفر به مصر پس از روی کارآمدن مرسی گفت که اصل ۲۱۹ در قانون اساسی را نگذارید، چون بهانه به دست ارتش و سلفی‌ها می‌دهند.  
 
این تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام اضافه کرد: مشکل اول قانع کردن افکار عمومی و دومی وارد شدن به گفتگو است، چرا که دولت السیسی احتمالا دست به اعدام اعضای اخوان‌المسلمین بزند، بنابراین در آزادسازی اموال اخوان و انتقال بزرگان آن به ترکیه و تونس بکوشند و دوم راه بازگشت به گفتگو با دولت و سوم تاسیس احزاب جدید که پسوند اسلامی ندارند و پسوندشان دموکراسی محافظه کار است.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید تجربه تلخی برای اخوان به وجود آمده و آن‌ها را از بلندپروازی‌های سال ۲۰۱۱ خارج کرده و به سمتی می‌برد که بخشی از اخوان المسلمین واقع گرایانه‌تر شده‌اند.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مسائل ، جهانی ، بهانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار