یکی از راههای ایجاد سرعت در توسعه اقتصادی و آبادانی و ایجاد اشتغال، جلب سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تعریف‌های مختلفی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وجود دارد اما عمومی‌ترین آن تعریف کنفرانس ملل متحد برای تجارت و توسعه ( آنکتاد) است بر مبنای این تعریف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عبارت است از سرمایه‌ای که متضمن مناسبات دراز مدت و منعکس کننده کنترل و نفع مستمر شخصیت حقیقی و حقوقی مقیم یک کشور در شرکت خارج از وطن سرمایه‌گذار باشد.

جلب سرمایه‌گذارخارجی می‌تواند موجب اصلاح نظام مدیریتی و تبادل تجربیات اقتصادی و انتقال دانش نوین و تکنولوژی و فناوری جدید باشد.

ابراهیم نکو نماینده مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: اخیرا عربستان و حوزه خلیج فارس به دنبال مذاکرات اخیر ما، رغبت پیدا کرده‌اند که روابط اقتصادی با ایران برقرار کنند اما به طور رسمی اعلام نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که تحریمها برای بسیاری از کشورها نگران کننده بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به ادامه مذاکرات یک مسابقه بین کشورهای مختلف ایجاد شده تا با ایران روابط اقتصادی ایجاد کنند و این نشان می‌دهد که ما خوبی برایمان ایجاد شده و باید مدیریت صحیح از این شرایط استفاده کنیم.

این نماینده در ادامه تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی و یا گروه اقتصادی کشور و دولت هر چه سریع‌تر رایزنی‌های خود را ایجاد کنند زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل پیدا کرده‌اند تا روبط خود را با ایران ایجاد کنند.هر چه بیشتر پیش می‌رویم تحریمها اثر خود را از دست می‌دهد.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اخیرا در سفری که همراه وزیر صنعت و معدن و تجارت به قطر داشتیم آنها اشتیاق زیادی برای ایجاد روابط با ایران دارند و حتی درخواست کرده‌اند که ما محصولاتی را به قطر صادر کنیم و این نشان می‌دهد که تحریمها اثر خود را دارد از دست می‌دهد و منافع آنها ایجاب می کند که با ما روبط اقتصادی داشته باشند.

وی افزود: این یک فرصت طلایی است و رایزنهای ما باید حضور پررنگی در کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه داشته باشند تا نسبت به جذب سرمایه‌گذار تلاش کنند.فرانسه از ابتدای مذاکرات خواهان ایجاد روابط با ایران بود.

نکو بیان کرد: کشورهای اروپایی خرسندی خود را برای ارتباط با ایران اعلام کردند و این نشان از قدرتمندی ایران است زیرا ایجاد روابط هم برای آنها مفید است و هم باعث ایجاد پیشرفت برای ایران می‌شود.

فرانسه در همان ابتدای مذاکرات اعلام کرد: ما خرسندتر از همه کشورها هستیم زیرا می‌توانیم دوباره با ایران روابط اقتصادی و تجاری ایجاد کنیم زیرا ایران کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

** ایجاد روابط مطمئنا پیامدهای مثبت برای ایران دارد

این نماینده مجلس گفت: کشورما به دنبال تحریمها توانست به تکنولوژیهایی دست یابد وپیشرفتهایی داشته است اما به دلیل فشارهای فزاینده از برنامه‌های اقتصادی عقب مانده و این ارتباطات می‌تواند سرعت را چند برابر کند و حتی زودتر از موعد مقرر به اهداف خود برسد مثل افق چشم‌انداز یا برنامه‌های اقتصادی تعریف شده و یا اقتصاد مقاومتی که به عنوان الگویی اقتصادی برای کشور ما است می‌تواند پیشرفتهایی چند برابر آنچه که پیش بینی شده بود برسد.

با برطرف کردن موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی امید است رونق اقتصادی در پروژه‌های شهری ایجاد شده و موجبات رفاه اجتماعی و اشتغال و توسعه همه جانبه اقتصادی در پروژه‌های اقتصادی فراهم گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار