حبيب ايل بيگي از گردآوري گنجينه سينماي كوتاه ايران خبر داد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، «حبيب ايل بيگي» مديرعامل انجمن سينماي جوان، در حاشيه اختتاميه گردهمايي سالانه فيلمسازان و عكاسان اردبيل با اعلام اين خبر، گفت: هم اكنون يك گروه از كارشناسان در حال جمع‌آوري و آرشيو مجموعه‌اي ارزشمند از فيلم‌هاي كوتاه ايران به صورت ديجيتال هستند تا گنجينه سينماي كوتاه به شكل استانداردي حفظ و نگهداري شود.

وي خاطر نشان كرد: در جمع آوري اين مجموعه،  تنها به توليدات انجمن سينماي جوانان ايران در طول دوره هاي گذشته محدود نشده ايم، بلكه طي يك فرآيند گسترده، فيلم‌هاي كوتاه ديگري كه در جشنواره ها و رويدادهاي مختلف به نمايش در آمده اند و تهيه كنندگاني فارق از انجمن دارند را نيز به صورت ديجيتال آرشيو مي كنيم.

ايل بيگي به گستردگي اين كار اشاره كرد و افزود: با توجه به حجم بالاي توليدات كوتاه در داخل كشور، در حال گردآوري بيش از 10 هزار عنوان فيلم كوتاه در مرحله اول هستيم كه ضمن تهيه فهرست‌هاي قابل مطالعه از آن‌ها، به صورت ديجيتال نيز آرشيو مي‌شوند. در مرحله اول فقط فيلم هاي موجود در ستاد مركزي آرشيو شده، سپس آثار دفاتر و پس از پايان فيلم هاي توليدي انجمن سينماي جوان، ساير افراد و گروه ها به صورت داوطلب مي توانند فيلم هاي خود را براي نگهداري در گنجينه فيلم كوتاه ايران ارايه كنند. 

وي اضافه كرد: در اختيار بودن اين آرشيو، براي تمامي دفاتر سينماي جوان در سراسر كشور، امكان مناسبي براي انتخاب و پخش فيلم هاي كوتاه از شبكه هاي تلويزيوني، اينترنتي و شبكه نمايش خانگي فراهم مي كند و اين مساله از فوايد ديگر گردآوري آرشيو فيلم هاي كوتاه است. فيلم هاي 8 ميليمتري، 16 ميليمتري، 35 ميليمتري، SHVS، بتاكم، دي وي كم، ديجيتال اخير همگي به صورت ديجيتال آرشيو و نگهداري مي شود. 

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران تصريح كرد: طبقه بندي اطلاعات و آمار فيلم هاي كوتاه از ضرورت هاي مطالعاتي و تحقيقاتي سينماي كشور است و دسترسي آسان و پيشرفته به اطلاعات مورد نياز، به گسترش دانش تئوريك و علمي سينماي ايران كمك مي كند. سينماي ايران نيازمند است كه طي جرياني متناسب و همراه با توليد و اكران فيلم به جنبه هاي آموزشي و علمي نيز توجه كند.

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران در ادامه يادآور شد: بسياري از فيلمسازان صاحب نام سينماي كشور در كارنامه هنري خود آثار كوتاه ارزشمندي ساخته اند كه از ديد اغلب علاقمندان به دور مانده است.

 در آرشيو ديجيتال انجمن سينماي جوانان ايران كه در حال گردآوري است اين آثار نيز به صورت ديجتال حفظ و نگهداري مي شوند. اين فيلم ها مي تواند چشم انداز خوبي از چگونگي آغاز فعاليت اين هنرمندان و مسير رشد و تعالي آنها در اختيار دانش پژوهان قرار دهد.

از سوي ديگر در جشنواره‌هايي كه به مروري بر آثار هنرمندان سينماي كشور مي پردازند، نمايش اين آثار به معرفي بهتر آن ها كمك خواهد كرد. 

وي به لزوم مستندسازي تاريخچه سينماي كوتاه تاكيد كرد و افزود: اين آثار راوي بخشي از تاريخ، فرهنگ و انديشه كشور هستند و نگهداري آن‌ها به دليل جنبه هاي ملي و هويتي از ضرورت هاي كار ماست. جداي از آن، سينماي كوتاه معرف بخش‌ها و طبقات مختلف اجتماع در دوره هاي تاريخي معاصر است و همچنين آداب و رسوم و سنت‌هاي مناطق مختلف را ثبت كرده كه مي‌تواند منبعي براي شناخت بهتر مردم كشور باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مستند ، سینما ، کوتاه ، گنجینه ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار