پیکر زنده یاد محمدحسین توسی وند، بنیان گذار و رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی روز گذشته با در زادگاه اش، روستای پاژ تشیع و سپس به خاک سپرده شد.


دبیرکل بنیاد فردوسی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،گفت: دکتر محمدحسین توسی‌وند، پزشک، شاهنامه شناس و پایه‌گذار بنیاد فردوسی در شامگاه ٢٥اردیبهشت همزمان با روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بر اثر سکته قلبی در خارج از کشور درگذشت.

وی افزود: بر اساس سفارش ایشان، خبر بستری شدنش و فوتش در بیمارستان برلین در ویژ ه‌برنامه‌های بزرگداشت روز ملی فردوسی اعلام نشد و پس از پایان یافتن این آیین‌ها، به وصیت وی پیکرش برای تشییع از برلین به مشهد منتقل و سپس در روستای پاژ، زادگاه فردوسی، تشییع و به خاک سپرده شد.

یاسر موحدفرد در معرفی توسی‌وند اظهار داشت: دکتر محمدحسین توسی‌وند که در سطح جهانی به فعالیت‌های بشردوستانه شهره بود، در سال ١٣١٥ در روستای پاژ، شهر توس دیده به جهان گشود و پس از تحصیل در مدرسه‌های استان خراسان با دریافت پذیرش از دانشگاه هامبورگ رهسپار آلمان شد.

وی افزود: توسی‌وند از جوانی در کنار تحصیل در رشته پزشکی، به پژوهش در زمینه فرهنگ و تمدن ایران پرداخت. او سابقه تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد را نیز داشت.

گفتنی است؛ دکتر محمدحسین توسی‌وند از سال ١٣٨٤ به همراه جمعی از فردوسی‌پژوهان، هنرمندان و ایران‌شناسان ایران و جهان، بنیاد فردوسی را راه‌اندازی کرد و در جریان ثبت جهانی هزاره شاهنامه در یونسکو نقش مهمی داشت.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که در مراسم تدفین دکتر توسی‌وند حضور داشت، ضمن تسلیت به اهالی فرهنگ و فرهنگ‌دوستان، گفت: دکتر محمد‌حسین توسی‌وند از افتخارات علمی کشور بود که همچون دیگر هموطنان خارج از این مرز و بوم‌، دلش با مفاخر ایران اسلامی گره خورده بود.

گفتنی است ایران‌شناسان،استادان و شاهنامه‌ شناسان نامداری چون جلال خالقی‌مطلق، میرجلال‌الدین کزازی،فریدون جنیدی،ناصر کنعانی،حسن انوشه،قدمعلی سرامی،سید ضیاء الدین هاجری، شهین سراج، ابوالفضل خطیبی، شاه منصور شاه میرزا، عباس خیرآبادی، حمیدرضا آقابزرگ و اسماعیل آذر،در پیام هایی درگذشت این استاد شاهنامه شناس را تسلیت گفتند.

انتهای پیام//س

برچسب ها: فردوسی ، توسی ، بنیانگذار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.