یک کارشناس مسائل خاومیانه گفت: یکی از مباحث مهم در سفر اخیر امیر کویت به ایران بحث وساطت و بسترسازی برای گسترش روابط ایران و عربستان برای مذاکرات و حل بحران‌های منطقه‌ای فی‌مابین است اما مجموع این سفر تحت تأثیر این مأموریت یا این مسئله نیست موضوعات مهم دیگری بین ایران و کویت است.

"سیدهادی سیدافقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر اخیر "شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت به تهران و نقش این سفر در میانجگری میان روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: پس از بحران‌هایی همچون بحران سوریه، لبنان، عراق و تا حدودی یمن و در رأس آنها مسئله فلسطین که در منطقه حاکم شده اگر بخواهیم پیش درآمدی بر سفر امیر کویت داشته باشیم، باید بگوییم که این امر یک سفر تاریخی و استراتژیک است.
 
وی با اشاره به ایجاد یک جو تعاملی در منطقه پس از امضای قرارداد مقدماتی ایران با کشورهای 1+5، تصریح کرد: این قرداد توانست تا حدودی جو روانی منطقه را آرام کند و سپس به سمت گشودن باب مذاکرات و مراودات، دیدارها و تبادل‌نظرهای بیشتری پیش رود.

افقهی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویت خاصی بر کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس دارد، افزود: : ایران و عربستان در 5 یا 6 محور اساسی با یکدیگر مشترک هستند، بنابراین عربستان در تلاش برای بهبود روابط با ایران است.
 
وی ادامه داد: در حالی که ایران دارای نفوذ معنوی و سیاسی در منطقه است و خود را درگیر با کشور عربستان نمی‌داند، سفر امیر کویت به کشورمان پس از اتخاذ این پست برای اولین بار است که صورت می‌گیرد، همچنین این سفر آغازی برای برنامه‌های جدید برای روابط دو کشور محسوب می‌شود.
  
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی از  مباحث مهم در این سفر بحث وساطت و بسترسازی برای گسترش روابط ایران و عربستان برای مذاکرات و حل بحران‌های منطقه‌ای فی‌مابین است اما مجموع این سفر تحت تأثیر این مأموریت یا این مسئله نیست موضوعات مهم دیگری بین ایران و کویت است که مسئولان، رسانه‌ها، شخصیت‌های علمی و فرهنگی به آن اشاره کردند که از جمله آن می‌توان به امنیت خلیج فارس، تبادل اطلاعات و همکاری‌های علمی و فناوری، مسائل دانشگاهی، فرهنگی، پزشکی، گردشگری، صنعت و تجاری اشاره کرد. 
 
وی افزود: فراتر از روابط میان ایران و کویت پرونده‌های منطقه مطرح بوده که در رأس آنها مسئله سوریه، بحران عراق، مسئله لبنان و یمن است، کویت در میان کشورهای حوزه خلیج فارس همواره سعی کرده نقش واسطه‌گری را بین کشورهایی که اختلاف دارند مانند کشورهای منطقه و یا شورای همکاری خلیج فارس ایفا کند و ما با امیدواری نسبت به وساطت این سفر نگاه می‌کنیم.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به محوری بودن مسئله ایران و عربستان در دیدار مقامات ایران و کویت، خاطر نشان کرد: کویت تنها کشوری نیست که می‌خواهد نقش میانجی گری را بین ایران و عربستان به منظور بهبود روابط بازی کند چرا که قبل از کویت این میانجیگری توسط  عمان و در سفرهای اخیر وزیر خارجه کشورمان به دوحه قطر و  ابوظبی امارات بوده و همواره موضوع روابط ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر بزرگ منطقه روی میز مذاکرات مسئولین بوده است.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: ایران ، عربستان ، کویت ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار