اسفندیار چهاربند گفت: میانگین رشد شهریه در شهر تهران براساس الگوی تعیین شهریه 26 درصد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در اولین نشست رسانه‌ای خود پیرامون امور ثبت نام اظهارداشت: با برگزاری امتحانات خرداد ماه تقریباً پرونده رسمی سال تحصیلی امسال بسته می‌شود ما تلاش داریم با آسیب شناسی از برنامه‌های سال تحصیلی 92-93 در فرصت تابستان نقص‌ها و کمبودها را برطرف سازیم در مهر 93، 28 برنامه در نظر گرفته شده که بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و پرورشی و تامین ملذومات برنامه ریزی برای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی سال تحصیلی آینده نمونه ای از آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سازه کارهای مناسب به منظور پرداختن به اوقات فراغت دانش آموزان یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است افزود: غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان یکی از نگرانی‌هایی است که اولیا با اتمام سال تحصیلی با آن رو به رو هستند آموزش و پروش سعی می‌کند با راه‌اندازی پایگاه‌ها تابستانی در مدارس اوقات فراغت دانش آموزان به بهترین نحو اداره کند تا به این طریق استمرار تربیت بین دوسال تحصیلی در تابستان برقرار شود البته مقرر شده سازمان‌ها و دستگاه‌ها در شهر تهران دراین خصوص همکاری‌هایی را داشته باشند.

چهار بند ادامه داد: آنچه که بین آموزش و پرورش و مردم ارتباط برقرار می‌کند موضوع ثبت نام دانش آموزان است در حقیقت ماهیت ثبت نام یعنی دسترسی به فرصت‌های باکیفیت آموزشی و پرورشی است که برای خانواده‌ها مهم می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در بحث ثبت نام دانش آموزان مطرح می‌شود تنوع مدارسی است که انتخاب را برای اولیا مشکل می‌کند. آموزش و پرورش پنج نوع مدارس دولتی به نام‌های مدرسه دولتی عادی، نمونه دولتی، شاهد، هیئت امنایی و سمپاد هستند که شرایط پذیرش و ثبت نامشان با یکدیگر متفاوت است.

چهاربند همچنین تصریح کرد: پذیرش مدارس سمپاد و نمونه دولتی طبق اساس‌نامه منوط به موفقیت در آزمون ورودی است بنابراین آزمون ورودی می‌تواند برای خانواده‌ها و دانش آموزان شرایط ویژه ‌ای را ایجاد کنند که لازمه آن رقابت و آمادگی بیشتر است. در مدارس شاهد پذیرش بدون آزمون وبراساس ملاک‌ها و معیارهایی است اما در مدارس دولتی عادی جز شهر محل سکونت شروط دیگری برای پذیرش ندارد. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: مدارس هیئت امنایی مدت‌ 7 سال است که در شهر تهران وکشور دایر شده است و حدود 100 واحد آموزشی در تهران ودر دوره‌های ابتدایی و اول و دوم متوسطه به این سبک اداره می‌شود ثبت نام در این مدارس تا سال گذشته به دو شکل نخست دانش‌‌آموز از محدوده محل سکونت خود به مدرسه انتخاب می‌شد والگوی دوم به این ترتیب بود که در صورت تکمیل نشدن ظرفیت مدرسه مدیران می‌توانستند از طریق شرط معدل یا آزمون ورودی دانش آموزانی را از سایر نقاط دیگر انتخاب نمایند این ذابطه امسال به دلیل اینکه مدرسه شکل دو قطبی پیدا می‌کند محدود شده است.

وی با اشاره به اینکه دو قطبی شدن دانش آموزان در یک مدرسه عوارض فرهنگی، اجتماعی و تربیتی به همراه دارد افزود: برای اینکه پدیده دو قطبی شدن در مدارس اتفاق نیفتد شرط معدل و آزمون که در اساس نامه به آن اشاره شده ممنوع گشته وبه مدارس هیئت امنایی اجازه داده شده از طریق محدوده محل سکونت ظرفیت مدرسه را تکمیل کند.  انتظار می رود مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس دولتی عملکرد آموزشی و تربیتی بهتری داشته باشند البته این مدارس می‌تواند کلاس‌های فوق برنامه با مجوز منطقه برپا کند که هزینه آن از طریق دانش آموزان پرداخت می‌شود.

چهاربند ادامه داد: مدارس غیر دولتی گروهی دیگری از مدارس دولتی هستند که 18 درصد جمعیت داشن آموزان تهران را تحت پوشش قرار می‌دهند. امروز شهریه مدارس غیر دولتی شهر تهران ابلاغ شد. شهریه سال‌های گذشته به گونه‌ای تعیین می‌شد که سهم مئلفه ها و عوامل مختلف آن شفاف نبود  بنابراین امسال برای اولین بار در طول تاریخ تاسیس مدارس غیردولتی شهریه‌ها مبنای محاسباتی دارد یعنی هزینه نیروی انسانی، فضای مدرسه وقیمت محلی ومنطقه‌ای مدرسه مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال می‌توانیم ادعا کنیم شهریه مدارس غیردولتی ابلاغ شده با هزینه‌های واقعی این نوع مدارس تناسب بیشتری دارد همچنین باید گفت: میانگین رشد شهریه در شهر تهران براساس اجرای الگوی تعیین شهریه حدود 26 درصد بوده که نشان می‌دهد با نرخ تورم تقریباً هم‌خوانی دارد.

چهاربند در خصوص طرح مشترک بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این طرح به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر است و یک حوزه آن مربوط به آگاهی بخشی دانش‌آموزان است به واسطه نوع خطراتی که پیرامون آنان ایجاد می‌شود و حوزه دیگر تشکیل کارگاه‌های آموزشی و استفاده از کارشناسان خبره جهت توانمندسازی والدین دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه محور سوم این طرح آموزش و اطلاع رسانی کارکنان وزارت خانه می‌باشد اضافه کرد: این پروژه در سه محور با رویکرد توانمندسازی اجرا می‌شود اما حجم دوره‌های برپا شده با جمعیت دانش‌آموزان و تعداد خانوار کافی نیست و منابع مالی بیشتری برای آن می‌بایست در نظر گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره آمار دانش‌آموزانی که ترک تحصیلی کرده‌اند افزود: امسال در دوره ابتدایی گزارشی مبنی بر ترک تحصیل دانش‌آموزان نداشتیم و در دوره راهنمایی نیز گزارشات عدد قابل توجهی را نشان نمی‌دهد اما این در دوره متوسطه 760 نفر است.
علل ترک تحصیل در دانش‌آموزان به خانواده محیط سکونت آنان، کیفیت آموزش و پرورش در مدرسه و ... باز می‌گردد تنها علت ترک تحصیل دختران بالای 14-15 سال مسئله ازدواج است و دانش‌آموزان پسر نیز به دلیل مسائل اقتصادی در دوره متوسطه ترک تحصیل می‌کنند.
چهاربند در خصوص دریافت وجه در زمان ثبت نام دانش‌آموزان نیز اظهار داشت: مداری غیر دولتی طبق قانون شهریه دریافت می‌کنند و حق انتخاب با اولیای دانش‌آموزان است اما مشکل اساسی در این مدارس اضافه دریافت وجه است ، که امسال تلاش می‌کنیم با تعیین الگوی شهریه زمینه توجیهات برای دریافت مازاد شهریه را از بین برود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 5نوع مدرسه دولتی سه مدرسه قانوناً می‌توانند وجهی دریافت کنند، بیان داشت: در مدارس شاهد، نمونه دولتی و سمپاد دریافت شهریه به دلیل خدمات آموزشی و پرورشی است که مازاد ساعت رسمی مدرسه ارائه می‌دهند و افراد هم در این خصوص حق انتخاب دارند اما مدارس هیئت امنایی مجاز هستند برای کلاس‌های فوق برنامه‌ای که برپا می‌کنند طبق ضوابط شهریه دریافت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص تفاوت بین مدارس هیئت امنایی و نمونه دولتی گفت: در مدارس نمونه دولتی 8ساعت برنامه فوق برنامه با برنامه رسمی مدرسه در هم تنیده شده است اما در مدارس هیئت امنایی 8ساعت برنامه فوق برنامه با برنامه رسمی مدارس ادغام می‌شود زیرا که بدین ترتیب حق انتخاب از اولیا گرفته می‌شود بنابراین در مدارس هیئت امنایی اخذ وجه قانونی است مشروط به اینکه اولیای دانش‌آموزان داوطلبانه کلاس‌های فوق برنامه را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مدارس دولتی عادی اساساً تا قبل از شروع سال تحصیلی اجازه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در تابستان را ندارند. با شروع سال تحصیلی و تشکیل انجمن اولیا و مربان این کلاس‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد و پس از اخذ مجوز در آن صورت مدارس دولتی عادی می‌توانند شهریه‌ای بابت کلاس‌های فوب برنامه از اولیا دریافت نمایند.

چهاربند با اشاره به این مطلب که مدارس دولتی عادی بجز دریافت هزینه کتاب و حق بیمه دانش‌آموزان مجاز به دریافت هیچ گونه وجهی در تابستان و در زمان ثبت نام نیستند تصریح کرد: در خصوص کمک‌های مردمی باید گفت که در سال تحصیلی جاری به دو شکل با این مسئله مواجه بودیم. اساساً هر اخذ وجهی در مدرسه خلاف قانون نیست اینکه اولیای دانش‌آموزی داوطلبانه خود به مدرسه کمک‌های مالی را دارد غیر قانونی محسوب نمی‌شود بلکه هر عاملی که اخذ وجه در مدارس دولتی را الزام آور کند غیرقانونی است ، برای اداره مدرسه دولتی 4نوع منبع مالی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از وجوه دولتی، کمک‌های داوطلبانه مردمی، هزینه‌های دریافتی بابت فعالیت‌های فوق برنامه هدایا و کمک‌های خیرین است.

چهاربند با اشاره به اینکه دولت برای یک مدرسه ابتدایی 12 کلاسی با میانگین کلاسی 30نفر حداقل 600میلیون تومان در یک سال هزینه می‌کند، افزود: در یک مدرسه به طور متوسط برای هر دانش‌آموز 35 هزار تومان کمک داوطلبانه مردمی توسط اولیا پرداخت می‌شود که مجموع این کمک‌های مردمی در طول یک سال 2.7 درصد پولی است که دولت پرداخت می‌کند ، البته این متوسط در مدارس و مناطق مختلف متفاوت است و بنابراین می‌توان گفت: در شرایط خوشبینانه 5درصد از کل هزینه‌های پرداخت شده در یک مدرسه ابتدایی توسط کمک‌های مردمی تامین می‌شود و 95 درصد نیز توسط دولت منهای هزینه فضا و زمین پرداخت می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: درحال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات سال 91و92 پرداخت شده است. در آموزش و پرورش تهران بالغ بر 180 میلیارد تومان بابت معوقات سال‌های گذشته بدهی وجود داشت و علی‌رغم تنگناهای مالی که دولت یازدهم داشت وتعهدی که کرده بود از بانک مرکزی پولی را استقراض نکند این کار مدیریت شد و به تدریج از طریق تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت در سال 92 مطالبات از اواخر بهمن ماه پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کلیه مطالبات بازنشستگان پرداخت شده است، گفت: مطالبات حق‌التدریس فرهنگیان که از اردیبهشت‌ سال 92 باقی مانده بود تا پایان فروردین ماه 93 پرداخت شد و تلاشمان این است مطالبات اردیبهشت ماه امسال آنان را نیز پرداخت نماییم.
پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان نشان از سیاست‌گذاری صحیح دولت دارد به طور مثال احکام استخدامی معلمین سال 93 شهر تهران بعد از 35 سال روز اول فروردین پرداخت شد و این مسئله در 35 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص مدارس استیجاری نیز خاطرنشان کرد: از مجموع 106 مدرسه استیجاری 47 تا از آنان حکم قطع دارند. در طول چهارماه گذشته جلساتی با مالکین این مدارس داشتیم و تا امروز مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است تنها مسئله اصلی تامین منابع مالی است که چیزی حدود 700میلیارد تومان برآورد شده است.
 
آموزش و پرورش به استناد قانون بودجه سال 93 اجازه تحویل به احسن املاکش را دارد و ما تلاش می‌کنیم با تشخیص املاک مازاد آموزش و پرورش و معاوضه این املاک با مالکین مدارس استیجاری بخشی از این مشکل را برطرف سازیم.

چهاربند افزود: منبع مالی دیگری که آموزش و پرورش می‌تواند از آن استفاده کند املاکی است که در طرح‌های شهرداری قرار گرفته است.
به همین ترتیب شهرداری موظف است تعدادی از این مدارس استیجاری را خریداری کرده و در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار دهد.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی درآموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 81 درصد از مجموع معلمان آموزش و پرورش خانم 19 درصد آقا هستند.

بازنشستگی پیش از موعد سال 87، اجرای مصوبه دولت مبنی بر خروج کارکنان از کلانشهرها، استمرار بازنشستگی عادی و عدم جذب نیروی جدید عواملی بودند که در کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش موثر واقع شدند.

در 5سال گذشته آموزش و پرورش شهر تهران با کمبود نیروی مرد مواجه است زیرا 4/3 افرادی که به تهران منتقل می‌شوند خانم هستند ما به دنبال این هستیم با طراحی مکانیزمی این عدم تعادل را متوقف کنیم.

چهاربند با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی با کمبود 900 آموزگار مواجه هستیم افزود: برای جبران کمبود آموزگاران ابتدایی پیشنهاداتی ارائه شده که امیدواریم تا پایان مرداد ماه عملیاتی شود ،به کارگیری مجدد معلمین در آستانه بازنشستگی، توسعه مدارس غیر دولتی نمونه‌ای از این پیشنهادات است.

اما در عین حال با مازاد نیرو نیز مواجه هستیم. نیروی مازاد به معنی نیروی بیکار نیست بلکه منظور نیرویی است که در رشته خود به کار گرفته نشده و در سمت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین باید گفت در دوره متوسطه حدود 2400 دبیر مازاد داریم.
چهاربند درخصوص تخلفاتی که توسط برخی مدیران مدارس صورت می‌گیرد گفت: 69 مورد گزارش در خصوص دریافت وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان گزارش شده که با تذکر شفاهی و کتبی به مدیران تلاش می‌کنیم تخلفات کاهش یابد.

وی در ادامه درباره سقف شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: سقف شهریه مدارس غیردولتی به تفکیک مناطق و محلات متفاوت است و حداکثر شهریه نشان دهنده کیفیت مدرسه نیست زیرا که 49 درصد از شهریه مدارس اختصاص به هزینه اجازه مدارس دارد و همچنین 89 درصد از مدارس غیردولتی اجاره‌ای است و مدارس ملکی 11 درصد است.
 
وی درباره بالاترین شهریه مصوب شهر تهران نیز بیان کرد: تا پایان وقت اداری امروز نرخ شهریه مصوب کلیه مدارس غیردولتی به تفکیک دوره‌های تحصیلی در سامانه آموزش و پرورش تهران اعلام می‌شود.

شهریه‌ای که امسال ابلاغ شده برخلاف سال گذشته دو قسمتی نیست. یعنی شهریه ثابت و فوق برنامه را یکی کرده و این شهریه بابت 40ساعت برنامه هفتگی از اولیا دریافت می‌شود.

وی در خصوص تعیین محدوده مدارس نیز گفت: منبع و منشاء ظرفیت مدارس است یعنی ابتدا مدارس ظرفیت سنجی می‌شوند و براساس تراکم جمعیت اطرافش محدوده آن تعیین می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره متولی رسیدگی به اوقات فراغت دانش‌آموزان افزود: متولی اوقات فراغت در استان‌ها اداره کل ورزش و جوانان است که می‌بایست برنامه‌ریزی و تقسیم منابع کنند ما تلاش کردیم که با این اداره ارتباط برقرار کنیم ، ولی تا به امروز موفق نشدیم و عمده بار اوقات فراغت بر دوش آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی است.

پایگاه‌های تابستان می‌بایست به صورت خودگردان اداره شوند ولی تلاشمان این است که از طریق آورده‌های بیشتر هزینه‌های کمتری به خانواده‌ها تحمیل گردد. همچنین در این خصوص شهرداری همکاری‌های خوبی با آموزش و پرورش داشته است به طوری که در 110 مدرسه با همکاری شهرداری پایگاه اوقات فراغت راه‌اندازی شده است و تا 15 تیرماه آمار پایگاه تابستانی اعلام می‌شود تا نظارت صورت پذیرد.
وی درباره ما به‌التفاوت احکام بازنشستگان رتبه خبره به عالی نیز تصریح کرد: حدود 3میلیارد تومان برای این کار نیاز داریم و نهایتاً با تلاشی که انجام شد این تامین اعتبار صورت گرفت و امیدوار هستیم تا پایان خرداد ماه این مسئله حل و فصل گردد.

چهاربند در خصوص تعطیلی 5شنبه‌ها نیز گفت: سال آینده دو طرح نشاط برای دوران ابتدایی و طرح امید برای دوره اول و دوم متوسطه در نظر گرفته شده است که این طرح‌ها شامل بسته‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی و اردویی است و این فعالیت‌ها به تناسب دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان عرضه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در صورت علاقه 5شنبه‌ها برای انجام این فعالیت‌ها به مدرسه بیایند ، هزینه بخشی از این فعالیت‌ها توسط خانواده‌ها و بخش دیگر توسط مدرسه تامین می‌شود با این تاکید که اولیا خیلی به زحمت نیفتند.

انتهای‌پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار