پای خلیج فارس پس از ثبت و ضبط در جای جای فیلم مستند " جان مرجان" به یونسکو باز شد.

"فاطمه فهیم‌نیا" نایب رییس کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه تا به امروز 27 اثر از ایران با ترتیب 7 اثر در سطح جهانی 16 اثر در سطح ملی و 4 اثر در سطح منطقه‌ای درکمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو ثبت و ضبط شده گفت: هم اکنون هم 2 اثر از ایران به کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو فرستاده شده و منتظر پاسخ کمیته ارزشیابی هستیم.

به گفته فهیم‌نیا در 2 دهه فعالیت ثبت حافظه جهانی یونسکو برای اولین بار نایب رییس این کمیته از ایران انتخاب شده است.

نایب رییس کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو در خصوص اهمیت بسیار زیادی در تاریخ جهان و حافظه تاریخی ملل مختلف دارد.

وی ادامه داد: هر کاری اعم از برنامه‌های مردمی و برنامه‌های نهادهای مختلف در جهت این میراث گامی مثبت در جهت حفظ حافظه تاریخی جهان به حساب می‌آید.

فهیم‌نیا تصریح کرد: در همایش اخیر کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو که ماه قبل در چین برگزار شد از بین 16 اثر ارسالی 4 اثر متعلق به ایران بوده که از میان این 4 اثر 3 اثر جای پای خلیج فارس را در خود ثبت کرده‌اند.

وی افزود از آثار ارسالی ایران به آخرین همایش کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو می‌توان به " اسناد کربلا" ، " مسالک و ممالک" ، "فیلم مستند جان مرجان" و نسخه از اوستا "وندیدا" اشاره کرد.

نایب رییس کمیته ثبت حافظه جهانی یونسکو خاطر نشان کرد: نسخه از اوستا" وندیدا" با توجه به آنکه زبان دین دبیره اوستایی پهلوی و فارسی را به طور همزمان و در کنار هم به ترجمه آورده اثر بسزایی در رمزگشایی زبان دوره حکومت هخامنشیان بر ایران دارد.

گفتنی است که در دوره هخامنشیان بخش اعظمی از جهان زیر سلطه ایران بوده است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار