آیین رونمایی از 4 کتاب جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره مقاومت و پایداری آبادان، استراتژی نظامی عراق و سیاست خارجه لیبی و سوریه در جنگ ایران و عراق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ آیین رونمایی از 4 کتاب جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در محل این مرکز برگزار شد.
 
این کتاب‌ها عبارتند از:
1-    این سوی اروند جایی برای دشمن نیست نوشته نعمت‌الله سلیمی‌خواه،  
2-    تجزیه و تحلیل استرات‍ژی نظامی عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران نوشته فرهاد درویشی ستلانی
3-    سیاست خارجی سوریه در جنگ ایران و عراق
4-    سیاست خارجی لیبی در جنگ ایران و عراق که هر دو کتاب نوشته احمد سلطانی‌نژاد است.
 
حسین اردستانی مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این آیین رونمایی اظهار داشت: آیین رونمایی از کتاب‌ها، ناشرین و نویسندگان خوب است و به عنوان مسئول مرکز از هر کتابی که در مرکز تولید می‌شود و فرآیند طولانی پژوهش و امکان سنجی با هر موضوعی پژوهشی را دارد استقبال می‌کنم.
 
وی افزود: حوزه اصلی و انحصاری دفاع مقدس، کار این مرکز است.
 
اردستانی تصریح کرد: قرار است تا پایان سال جاری 20 تا 25 کتاب از گروه‌های مختلف تولید شود و البته در حوزه دفاع مقدس هر مقدار کتاب تولید شود باز هم کم است و هنوز موضوعات ناگفته بسیاری در این حوزه جای پژوهش دارد.  
 
مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: نویسنده دفاع مقدس در آن حد که بسیار توانا باشد زیاد نداریم اما این مرکز آثار فاخری را با همراهی نویسنده خوب خود تولید می‌کند.
 
وی افزود: کتاب تجزیه و تحلیل استرات‍ژی نظامی عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران در سال 85 کلید خورده و روند چاپ آن تا سال 93 به طول انجامیده است.
 
اردستانی درباره کتاب این سوی اروند جایی برای دشمن نیست اظهار داشت: این کتاب مشاهدات وسیع و عمیق درباره جنگ و درباره مقاومت آبادان است اما به غیر از این کتاب کتاب دیگری نیز در این باره می‌آید.
 
مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: کتاب‌های بعدی رونمایی شده کتاب‌های سیاست خارجی لیبی و سوریه در جنگ ایران و عراق است.
 
وی گفت: این دو کشور (لیبی و سوریه) در جنگ به ما خیلی کمک کردند و برای همین بررسی سیاست‌های این دو کشور جای کار دارد و خوب است.
 
فرهاد درویشی نویسنده کتاب تجزیه و تحلیل استراتژی نظامی عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آمدن به این مرکز برای من حالت عاطفی دارد زیرا از سال 59 با این عزیزان کار کرده‌ام.
 
وی افزود: حوزه دفاع مقدس جای کار زیادی دارد و درست است که یک واقعه واحد بوده اما نسل‌ها تغییر می‌کنند.
 
درویشی تصریح کرد: انگیزه من از نوشتن این کتاب این بود که در سال 66 در سازمان رزم عراق تحولی صورت گرفت که در این باره مقاله‌ای نوشتم و پس از آن درباره استراتژی نظامی ایران نوشتم اما در مورد عراق هم دیدم این موضوع جای کار دارد.
 
این نویسنده گفت: مشکلی که وجود داشت این بود که اسناد و مدارک کم بود و فرآیند چاپ طولانی است و مصاحبه گرفتن با فرماندهان خودمان به دلیل مشغله‌های کاری که دارند وقت‌گیر است.
 
نعمت‌الله سلیمانی‌خواه نویسنده کتاب این سوی اروند جای برای دشمن نیست در ادامه این مراسم اظهار داشت: نسل ما نسل عجیبی است زیرا فراز و فرودهای بسیاری مانند انقلاب، جنگ و مبارزه با گروه‌های مختلف را تجربه کرده‌ایم.
 
وی افزود: این درست است که تاریخ واقعی هر ملتی را باید 100 تا 150 سال بعد از هر واقعه‌ای نوشت اما تاریخ واقعی دفاع مقدس را باید کسانی که در آن حضور داشتند تا زمانی که زنده هستند بنویسند.
 
این نویسنده تصریح کرد: کتاب این سوی اروند جایی برای دشمن نیست روایت انقلاب، جنگ و پایداری در آبادان است که در هفت فصل نوشته‌ام و مباحث مختلفی از جمله آبادان از تولد تا ملی شدن صنعت نفت،آبادان صنعت نفت و انقلاب اسلامی،آبادان پس از پیروزی انقلاب فرصت‌ها و تهدیدها، زمینه‌سازی عراق برای تهاجم، آغاز تهاجم؛ نبرد در دو جبهه، عملیات محدود رزمندگان اسلام و فرسایش قوای دشمن و دروازه پیروزی اشاره دارد.
 
 
احمد سلطانی‌نژاد نویسنده کتاب‌های سیاست خارجی لیبی و سوریه در جنگ ایران و عراق نیز در ادامه این نشست گفت: بحث درباره این دو کشور بحث جذابی است و برخلاف بقیه کشورهای عربی که حامی صدام بودند لیبی و سوریه در جنگ کمک‌های شایانی به ما کرده‌اند که جای کار بسیاری در این امر وجود دارد.
 
وی افزود: یک سری پیشنهادات برای ارتقای کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارم که مرکز در کار دیجیتال و چندرسانه‌ای فعال باشد.
 
این نویسنده اظهار داشت: اگر این کتاب‌ها به صورت الکترونیک درآید خیلی بهتر است.
 
سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌های مجازی نیز خوب است زیرا زمان کوتاه‌تر شده و دسترسی به منابع وسیع‌تری فراهم می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رونمایی ، کتاب ، اسناد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار