رییس انجمن دوستدار محیط زیست انسان و زمین معتقد است، دولت به تنهایی نمی تواند از محیط زیست حفاظت کند و باید بخشی از وظایف خود را در این حوزه به خود مردم و سازمان های مردم نهاد واگذار نماید.


به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر مقداد پیرصاحب به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به در معرض خطر بودن محیط زیست، گفت: امروز دو عامل اصلی انسانی و طبیعی محیط زیست را تهدید می کند و در معرض خطر قرار می دهد.

وی افزود: مهمترین عامل طبیعی تهدید کننده محیط زیست ریزگردها هستند که انسان در آن دخالتی ندارد و عمدتا هم از خارج از مرزها وارد کشور ما می شود و کنترلی روی آن نداریم.

به گفته این فعال حوزه محیط زیست ریزگردها تمام مولفه های طبیعی از جمله تنوع گیاهی، گونه های جانوری، زیستگاه های انسانی و بهداشت و اقتصاد جامعه را تهدید می کند.

پیرصاحب عوامل انسانی را دومین عامل تهدیدکننده محیط زیست خواند که ناشی از دخالت های بیجا انسان است.

استقرار صنایع، نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، افزایش تعداد خودروها، ورود پساب های صنعتی به محیط زیست و ... از عوامل انسانی آلوده کننده محیط زیست است که مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی از آنها نام برد.

پیرصاحب افزود: به دلیل کشت های غیراصولی و خشکسالی های اخیر خاک ما در حال ضعیف شدن است و از سوی دیگر استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شمیایی خاک را آلوده کرده است.

پیرصاحب به نقش فرهنگ عمومی مردم در خصوص حفاظت از محیط زیست هم اشاره کرد و ادامه داد: باید با آموزش، فرهنگ مردم را نیز ارتقاء دهیم.

وی معتقد است، آموزش صرف کافی نیست و جوابگو نخواهد بود بلکه همه مردم و مسئولین باید به صورت عملی کار را آغاز کنند و در این بخش مسئولین و دولت باید پیشگام باشند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.