عسل محلی بلوچستان بوسیله نوع خاصی از زنبورهای وحشی که تنها در مناطق جنوب شرق ایران و شمال شبه جزیره هند زیست می کند تولید می شود و بدلیل تفاوت آن با عسل های معمولی در کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرفداران زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، شهرستان نیکشهر با داشتن آبشارهای متعدد، چشمه سارها و پوشش انواع گیاهان دارویی زیستگاه مناسبی برای زنبورهای وحشی است و به مرکز تولید عسل طبیعی مخصوص برای سوغاتی نادر و باارزش برای کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر گفت: این زنبور عسل وحشی جنوب شرق ایران قابلیت تربیت و اهلی شدن را ندارد و امکان پرورش آن در کندوهای دست ساز انسان نیست و فقط در طبیعت بکر کوهستان و جنگل زیست می کند.

وی خاطر نشان کرد: عسل تولیدی این زنبورها از طریق صادرات چمدانی به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می شود و هر کیلوگرم آن بستگی به کیفیت آنها بین 100 تا 200 هزار تومان به فروش می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر گفت: از آنجایی که این عسل تنها در منطقه جنوب شرق ایران استحصال می شود و خواص درمانی منحصر به فردی دارد تقاضا برای این نوع خاص در کشور های مسقط، قطر و امارات بسیار زیاد است و معمولا به عنوان تحفه به این کشورها فرستاده می شود.

کارشناس بهداشت و تغذیه مرکز بهداشت شهرستان نیکشهر نیز گفت: عسل به دلیل دارابودن انواع املاح، قند، مواد تخمیری و همچنین خواص ضد میکروبی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های چشمی، گوارشی و ترمیم زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

غلام محمد الهدادی افزود: این ماده غذایی ضد میکرب و دارای انواع پروتئین و اسید آمینه و املاح معدنی است و به دلیل داشتن فروکتوز، گلوکز و ساکاروز تامین کننده قند سالم مورد نیاز بدن می باشد و به لحاظ داشتن مواد تخمیری مانند آمیلاژ، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز برای هضم غذا بسیار موثر است.


  انتهای پیام /ش/ن

برچسب ها: عسل ، صادرات ، نیکشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.