شب گذشته آیین اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران شب گذشته آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره رسانه های دیجیتال باحضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "سورنا ستاری" معاون علمی-فناوری رئیس جمهور و "علی مرادخانی" در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا "کریم منصوری" قاری قرآن کریم آیاتی از کلام الله مجید را قرائت و پس از آن گروه "چهل دف" در کنار "صابر خراسانی" به هنرنمایی پرداختند و سپس گروه "آوازی تهران" به سرپرستی "میلاد عمران لو" و خوانندگی "وحید تاج" به اجرای موسیقی پرداخته و مراسم باحضور "احسان کرمی" به عنوان مجری به صورت رسمی آغاز شد.

در ابتدا "حسن نجفی سولاری" رئیس رسانه های دیجیتال گفت: در ایران جشنواره های متعددی برگزار می شود بعضی از آن ها لقب بین المللی دارد اما جشنواره رسانه های دیجیتال با آن جشنواره ها تفاوت هایی دارد از جمله آنکه جشنواره رسانه های دیجیتال مثل شوهای بزرگ از منابع مالی خاصی تقویت نمی شود.

وی ادامه داد: رسانه مظلوم دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره ای نیست که بزرگ شدن افراد را دنبال کند بلکه پشتوانه خلاقیت تیم ها است و فردگرایی در آن وجود ندارد و سعی دارد که به لطایف الهیلی خودگرا شده و در تلاش برای شناساندن رسانه مظلوم دیجیتال است.

"نجفی سولاری" تصریح کرد: فضای مجازی و دیجیتال در ایران در پیچ بزرگ قرار دارد و در حساسیت این امر همین بس که مقام معظم رهبری دستور به تشکیل مرکز دیجیتال داده و پس از آن جلسه ای با رئیس جمهور "حسن روحانی" در همین راستا برگزار شد و در این بین عده ای نگران، گروهی حیران وبسیاری منتظر اقدام از طرف مسئولین برای عبور سالم و سلامت از این پیچ تاریخی هستند.

وی عنوان کرد: در حالی که بضاعت دولت تدبیر و امید بسیار محدود بوده ولی در پاسخ به فراخوان جشنواره هفتم رسانه های دیجیتال که مرکز فناوری دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر کرد نشان از اعتماد و قدرت ملی مردم، نسبت به این جشنواره می داد.

رئیس رسانه های دیجیتال در ادامه سخنانش گفت: مقامات اگر درست تصمیم بگیرند و درست حرکت کنند این صنعت می تواند در افق 1404 رتبه اول را در خاورمیانه کسب کند. فراخوان این جشنواره از اوایل سال گذشته اعلام و حدود 420 اثر در آن شرکت و در 5 بخش و 36 زیرمجموعه نشان از وسعت فناوری و دیجیتال می‌دهد که مسئولین رسانه های دیجیتال باید به این اتفاق توجه کنند. در طول حدود 3 ماه 83 نفر برای داوری این آثار با شاخص های مشخص شده از جهت فنی، کاربری و محتوایی مشغول بودندکه مسلما همیشه در رقابت ها و داوری ها اختلافات نظری هم وجود دارد.

وی در طی اقدامات برای سال جدید ادامه داد: به عنوان قول اعلام می نمایم که فاز یک ابر ملی فرهنگی در راستای توسعه کارآفرینی پایدار که کارهای اصلی دولت تدبیر و امید است در پنج شاخه اصلی جشنواره برگزار می شود. وزارت فناوری و اطلاعات به همراه شرکت پست سامانه بر خط، محصولات دیجیتال و همین طور محصولات فرهنگی اعم از کتاب و... برای انتقال و رساندن آن ها به مردم از محل تولید تا دم در خانه را در نظر دارند و دیگر نوید بنده برای "علی مرادخانی" و هنرمندان تجسمی است که می توانند نمایشگاه هنرهای تجسمی خود را به صورت سه بعدی در شبکه مجازی ایران با هفت زبان زنده دنیا با حقوق کپی رایت برای ارائه و فروش قرار دهند.

پس از سخنان "نجفی سولاری" بیانیه هیئت داوران هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال به مدت نه دقیقه قرائت شد و سپس "بهرام صادقی بی غم" نماینده هیئت علمی جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: بنده معتقدم در صورتی که تولیدات داخلی کشور با کیفیت پایینی اجرا و قابل رقابت با رسانه های خارجی نبوده و زبان خارجی در خود نداشه و فضای گرافیکی ضعیفی داشته باشد باعث ورود فرهنگ بیرونی به داخل کشور می شود.

وی ادامه داد: این کار سخت با افزایش کیفیت تولید رسانه دیجیتال میسر می شود که این امر به جای تزریق فرهنگ از خارج به داخل منجر به صدور آن به خارج از کشور می شود. به نظر بنده باید به مرور به سمتی برویم که علاوه براینکه از تولیدات فاخر حمایت شود از تولیدات فاقد صلاحیت علمی دوری کرده و حتی اجازه فعالیت  از آن ها سلب شود زیرا با ارائه ضعیف محتوا در فضای مجازی مردم از آن ها زده خواهند شد.

در ادامه جلسه اختتامیه بخشی با نام "شهادت نامه روشنایی چشم" در تکریم راهپیمایی مردم مسلمان از شهر نجف به کربلا به روایت دوربین های عکاسی برگزار شد.

و سپس "سورنا ستاری" معاون رئیس جمهور به صحنه آمد و در ابتدا گفت: به خاطر دلایلی معاونت علمی موفق نشد در طول ایام برگزاری جشنواره برای خود جشنواره زمان بگذارد. که البته طی چند روز آینده یک تفاهم نامه مفصل از سوی معاونت  علمی و وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته خواهد شد تا تحولی جدی در این حوزه صورت گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اجرای قانون شرکت های دانش بنیان اتفاقات خوبی افتاده و حداقل اینکه کمک های ملی محدودی را به این شرکت های نوپا اعطا کرده ایم و وام های کوچک در حد 300 میلیون را به این شرکت ها کمک می کنیم. دلیل حضورم در آیین اختتام حمایت از این حرکت است و کل معاونت ملی نیز برای این حرکت بسیج خواهد شد تا اتفاقات مهمی در این زمینه بیفتد.

پس از آن "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صحنه آمد و در ابتدا سخنانش گفت: جشنواره رسانه های دیجیتال که در اختتامیه هفتمین دوره آن هستیم محفلی است که از سوی فعالان این مهم فرصت ارائه و فعالیت را پیدا کرده و از سوی دیگر کارشناسان و خدمت گزاران وازت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسدها و نظارت هایشان بر فضای دیجیتال کشور بر آن تسلط پیدا کرده و از آن بهره می گیرند.

وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای رسانه و دیجیتال است که هرکس توان بهره برداری از آن را داشته امکان پیشرفت را در خود فراهم کرده است. عصر ما از یک جهت عصر دیجیتال خوانده  و از جهت دیگر از ضم بسیاری از صاحب نظران فرهنگ عصر فرهنگ های نوین و بیان فرهنگ خوانده می شود که تحولات فرهنگی زمینه وقوع بسیاری از تحولات را فراهم کرده است.

جنتی افزود: توجه و مدیریت فرهنگ و رسانه های دیجیتال به عنوان مهم ترین دغدغه مدیران هر کشور است که یکی از اصلی ترین رسالت های خود را توجه به این خطیر و مهم می داند. در این چند وقته روند استفاده از اینترنت به حدی مورد استقبال قرار گرفته که طبق آمار بنده ایران حدود 2 درصد از سهم استفاده از اینترنت در جهان را دارد که ایران را در رده 13 جهان قرار می دهد. در حال حاضر حدود 64 درصد از ظرفیت ایران از اینترنت استفاده می کند که 40 درصد این ظرفیت در سنین 20 تا 30 سال است. علاوه بر 45 میلیون کاربر اینترنت که روزانه وقت اعظم خود را به آن اختصاص می دهند روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر ساعت تمایل به بازی دارند که البته این امر هم اشتغال را دربرمی گیرد و هم جای نگرانی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 100 میلیون سیم کارت به جمعیت کمتر از 80 میلیونی ایران ارائه شده که این اتفاق خارج از فرهنگ اسلامی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی می کند. بر همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی واجب است که برای تولید محتوای مناسب اقدام نمایند. وظیفه دولت فراهم کردن امکانات دسترسی و آموزش برای نهضت عظیم تولید محتوای ملی است تا توجه همه را به حوزه تولید محتوا جلب نماید.

جنتی در انتها عنوان کرد: و از همه فعالان این عرصه می خواهم که همه تلاش خود را مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی در راستای تولید رسانه دیجیتال معطوف کنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.