داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از کشور مصر گفت: یکی از دلایل اصلی پیشرفت قراء ایرانی علاقه و توجه آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران نسبت به قرآن و داشتن زندگی قرآنی است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  استاد محمد عبد الوهاب الطنطاوی خضر، داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از کشور مصر، پیرامون سطح داوری این دوره از مسابقات و تفاوت آن نسبت به دوره‌های گذشته و یا مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر گفت: هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از بهترین‌ها هستند و خروجی آن دقت بالایی که در داوری دارند، می‌باشد.

داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از کشور مصر با اشاره به سطح بالای قراء و حفاظ ایرانی اظهار داشت: قاریان ایرانی از تنوع صوت و طنین بسیار خوبی برخوردار هستند و این ویژگی باعث شده در دنیا و دیگر کشورهای اسلامی مطرح باشند و این نشان می‌دهد ایران در بحث قرائت جای خود را در دنیا پیدا کرده است.

استاد طنطاوی یکی از دلایل اصلی پیشرفت قراء ایرانی را علاقه و توجه آیت‌الله خامنه رهبر ایران نسبت به قرآن و داشتن زندگی قرآنی دانست و گفت: آیت الله خامنه‌ای خود اهل قرآن و قران دوست هستند و این خود باعث شده مردم کشور ایران نیز با توجه به این مهم و به تاکیدات معظم له در خصوص قران در کشورشان جامه عمل بپوشانند.

وی خاطر نشان کرد: آیت الله خامنه‌ای علاقه بسیاری به قراء و حفاظ دارند و من از مخافل قرانی که در حضور ایشان تشکیل می‌شود همواره نهایت لذت را می‌برم.

داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از کشور مصر با اشاره به اینکه از سال 2001 تا کنون بیش از شش مرتبه به این برای قرائت در محافل و داوری مسابقات قران سفر کرده است، گفت: خاطرات خوبی از سفر‌هایم به ایران دارم چرا که مردم این کشور بسیار مهمان نواز و اهل قرآن هستند. مردم ایران علاقه بسیاری به استماع قران دارند و این در میان قاریان مصری زبانزد است.

**مشکلات جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است

بر اساس این گزارش، محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این مسابقات یک نوع دیپلماسی مردمی و فرهنگی بشمار می‌آید، خاطر نشان کرد: امروز که جامعه اسلامی بیش از گذشته نیاز به وحدت دارد قرآن کریم بهترین وسیله برای جلوگیری از اختلاف افکنی دشمنان در جهان اسلام محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات می‌تواند ار ابعاد مختلف تأثیر گذار باشد، افزود: آشنایی با مفاهیم و آیات قرآن کریم باعث تحقق سبک زندگی اسلامی مطابق با شأن مسلمانان در جهان اسلام می‌شود.

رئیس کمیته بسیج مجلس با بیان اینکه خلأ موجود در جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از مفاهیم قرآن کریم است، تأکید کرد: متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی به ظاهر آیات توجه می‌شود و به عمق آموزه‌های اسلامی توجه صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی الگوی خوبی در عمل و آموزه‌های قرآن کریم برای کشورهای اسلامی دیگر است، بیان داشت: ما هر جا به قرآن عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم که از جمله آن می‌توان‌، دوران دفاع مقدس را نام برد.

نماینده یزد در ادامه تمسک به قرآن کریم و  صبر و مقاومت مسلمانان را در برابر توطئه‌های دشمنان رمز موفقیت جهان اسلام برشمرد و تأکید کرد: رمز مقابله با جریان سازش عمل به آموزه‌های قرآن کریم است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن ما را در برابر استکبار دعوت می‌کند، تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم ما با استکبار و سلطه گران نمی‌‌توانیم هرگز سازش داشته باشیم.

رئیس کمیته بسیج مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردهمایی بزرگ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بهترین فرصت برای تفهیم این قبیل مفاهیم قرآن کریم است، گفت: این مسابقات بستر سازی خوبی را برای پیشبرد اهداف بیداری اسلامی و تحقق این حرکت در جهان اسلام فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه گام‌های خوبی را تاکنون در این راستا برداشته است، بیان داشت:  تمامی دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امور قرآنی باید در راستای بصیرت افزایی از طریق تبعیین مفاهیم قرآن کریم تلاش کنند.

**مسابقات قرآن زمینه شناخت درست ایران را برایم فراهم کرد

این گزارش می‌افزاید؛  احمد آدم لازم درباره نحوه آشنایی با قرآن و حفظ آن گفت: عموی من حافظ قرآن بود. وقتی او را در حال قرائت قرآن آن هم بدون استفاده از کتاب کلام الله می دیدم غبطه می خوردم. 16 سال بیشتر نداشتم که علاقه ام به حفظ قرآن را با او در میان گذاشتم. خوشبختانه عمویم قبول کرد تا من را در این مسیر یاری کند. به این ترتیب توانستم طی 4 سال حفظ قرآن را به پایان برسانم.

وی درباره تأثیر قرآن در زندگی اش گفت: این اثرگذاری غیرقابل وصف است، به لطف قرآن موقعیت اجتماعی ام نسبت به گذشته تغییر پیدا کرد، مردم به من احترام می گذارند، به واسطه قرآن پیروزمندی های بسیاری کسب کردم از جمله اینکه توانستم در مسابقات ایران شرکت کنم و این کشور و مردمان مهربانش را از نزدیک ببینم.

احمد آدم لازم درباره میزان شناخت خود از ایران گفت: شناختم از ایران محدود می شود به آنچه که از رسانه ها شنیده بودم، ولی وقتی وارد ایران شدم آنچه از ایران و ایرانی ها دیدم بسیار متفاوت بود.

این متسابق سودانی خاطره ای قرآنی که طبق گفته خود هیچ وقت از یاد نخواهد برد را عنوان کرد و گفت: مدت زمان زیادی از شروع فعالیت های قرآنی ام نمی گذشت که به طور اتفاقی از یک مسابقه قرآنی مطلع شدم. به یاد دارم که آن شب باید خودم را برای امتحان دانشگاه آماده می کردم و اتفاقاً امتحان مشکلی هم بود. مدت زمان کوتاهی را به مطالعه درس اختصاص دادم اما دلم طاقت نیاوردم و بقیه زمانم را صرف قرائت و حفظ قرآن کردم. فردای آن روز ابتدا امتحان قرآن داشتم به مسابقات رفتم و آزمون را دادم. بعدازظهر هم امتحان دانشگاهم بود و با تردید به کلاس رفته و در امتحان شرکت کردم. پس از مدتی که نتایج این دو امتحان را در بازه های زمانی مختلف اعلام کردندخوشبختانه در هر دو امتحان موفق به کسب رتبه اول شده بودم

**خدا عنایت کند، مقام خواهم آورد

بنا بر این گزارش،  «فواد عساف» قاری برجسته اهل گرجستان خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در یک مسابقه بین‌المللی قرآن در چنین سطحی شرکت کرده‌ام و در کشور خودم در مسابقات محلی قرآن، مقام اول را کسب کردم.

وی که 25 سال سن دارد و به عنوان معلم، مبلغ و امام جماعت مسجد در گرجستان مشغول فعالیت است اظهار داشت: البته نیاید هیچکس نا امید باشد و به نظر من اگر خداوند عنایت کند، حتماً مقام خواهم آورد، اگر نه، که خودم فکر نمی‌کنم مقامی به دست آورم.

«عساف» در مورد سطح کلی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورمان خاطر نشان کرد: البته در مورد این مسابقات باید بگویم، آنچه که در این چند روز مشاهده کردم و به قرائت‌ها گوش داده‌ام، به نظرم سطح بالا، خوب و متوسط هر دو در بین قاریان وجود دارد.

ولی امسال یک تعدادی از قاریان هم در سطح پایینی وجود دارند.

متسابق گرجستانی در خصوص داوری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: داوران مسابقات بدون نظر و طرفداری از شخص به کار داوری مشغول هستند و قضاوت خود را به نحو خوبی انجام می‌دهند.

وی در پایان در مورد ویژگی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: من از روزی که در این مسابقات شرکت کردم و تا این لحظه که روند آن را دنبال می‌کنم، از نظر مهمانوازی، پذیرایی و مراسم و برنامه‌هایی که اجرا شده است تا اینجا بسیار خوب و در خور توجه بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار