رئیس جمهور آمریکا از تلاش های صورت گرفته برای آزاد شدن نظامی این کشور که در گروگان گروه طالبان در افغانستان بود، تشکر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی العربیه در خبری اعلام کرد: "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا از تلاش های صورت گرفته برای آزاد شدن نظامی این کشور که در گروگان گروه طالبان در افغانستان بود، تشکر کرد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در جمع خبرنگاران و خانواده نظامی آمریکایی ، خبر مبادله وی با چند تن از زندانیان گوانتانامو را تایید کرد.

 اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: پس از نزدیک به پنج سال از دوران  اسارات گروهبان باب رابرت برگدال در افغانستان ، اینک وی  به خانواده اش بازگردانده می شود. وی ادامه داد: در این مدت هرگز  این نظامی آمریکایی  از سوی خانواده، ارتش و کشورش  به فراموشی سپرده نشد.           

چون  آمریکا هرگز  نظامیان  زن و مرد خود را تنها نمی گذارد. من بعنوان فرمانده نیروهای مسلح آمریکا به خود میبالم که نظامی ما بار دیگر آزاد و به سلامتی  به آغوش کشورش بازگشت. این نظامیان با مهارت و  تجارب زیاد مایه افتخار کشورشان هستند. الویت  فعلی ما  برآورده کردن نیازهای باب برگدال  و بازگرداندن سریع به وی به آغوش خانواده اش می باشد. من باید از تلاش خستگی ناپذیر دیپلماتهای آمریکایی تشکر کنم. من از همکاری دولت قطر نیز در  خصوص  نجات جان و آزادی نظامی آمریکایی تشکر می کنم. ما از چند سال پیش در این خصوص فعالیت داشتیم و با تشکر از رایزنی های امیر قطر  توانستیم به هدف خود دست یابیم. بخشی از این تلاش ها انتقال پنج زندانی از زندان گوانتانامو به  قطر بود. دولت قطر به ما تضمین داده است این افراد با تدابیر خاصی که منافع و امنیت ملی آمریکا در مخاطره نباشند، نگهداری خواهند شد.

اوباما در برابر دوربین تلویزیون گفت : "دولت قطر به ما تضمین هایی داده است مبنی بر این که برای محافظت از امنیت ملی کشورمان ، اقدامات و تدابیری را به مورد اجرا بگذارد."

اوباما درباره جزئیات تضمین های امنیتی ارائه شده از سوی دولت قطر هیچ اشاره ای نکرد.

وی در ادامه گفت: من باید از تلاش های دولت افغانستان نیز تشکر نمایم که همواره از اقدام های ما چه در زمینه نجات جان و آزادی این نظامی آمریکایی ، حمایت کرده است . دولت آمریکا به حمایت از روند آشتی ملی در افغانستان ادامه خواهد داد که در برقراری  صلح و ثبات در کشور واحد و دارای تمامیت ارضی  افغانستان نقش بسزایی دارد ، ادامه خواهد داد. همانطور که در روزهای اخیر اعلام کردم ما به پایان دادن جنگ در افغانستان و تعطیلی زندان گوانتانامو  متعهد هستیم. ما همچنین  عزم قاطعی درآزادی و  بازگرداندن  نظامیان دربند خود به کشور داریم. آزادی گروهبان برگدال بخشی از این تعهد و وظیفه ارتش آمریکا بود.  باید متذکر شوم بسیاری از نظامیان ما در گذشته ناپدیدشدند که هرگز فراموش نخواهند شد و تلاش ما برای جستجو در خصوص یافتن انها تداوم خواهد داشت. ما همچنین در خصوص ادامه بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی در خارج از کشور نیز بشدت متعهد هستیم. این دسته از اتباع آمریکایی نیز حق دارند بزودی به خانواده های خود در داخل کشور ملحق شوند. امروز تمام شهروندان آمریکایی با خانواده باب رابرت برگدال ابراز احساسات می کنند . مادر باب رابرت برگدال نیز در ادامه از تلاش همه افرادی که در آزادی پسرش دخیل بودند تشکر کرد. پدر این نظامی آمریکایی نیز با گفتن  بسم الله الرحمن الرحیم به عربی ، از مردم افغانستان ، امیر قطر  و تلاش های بی وقفه مسئولان آمریکایی برای نجات فرزندش تشکر کرد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار